Nederlandse supers presenteerden 17.000 prijsaanbiedingen voor vlees de afgelopen driekwart jaar. Zeventig procent bleek volgens tellingen van Nielsen, een bureau dat de supers zelfs ook gebruiken om elkaar in de gaten te houden, kiloknallers te betreffen.

Niet genoeg
Ik heb de nodige keren kritiek gehad op de framings in de campagnes van Wakker Dier tegen de kiloknaller, maar heb ditmaal geen enkele niet reële uitspraak kunnen ontdekken.
Supers knallen omdat goedkoop vlees van oudsher een lokker is om klanten al hun boodschappen bij hen te komen laten doen of nog een extra keertje naar hun winkels te trekken. Dat extra keertje nemen die klanten dan bovendien nog wat extra's mee en niet alleen dat pondje vlees. Omdat er niet genoeg diervriendelijk vlees is, stunten ze met gangbaar vlees, zei Hanneke van Ormondt van Wakker Dier. En dat klopt.

Aldi en Lidl
De marketingmannen Van Moers en Kohnstam voegden nog wat extra realisme toe. Dat moeten de 'gewone' supers zoals Jumbo en Albert Heijn wel, omdat ze anders te duur worden in verhouding tot het prijsniveau van Aldi en Lidl. Ook dat klopt als een bus.

Van Moers en Kohnstamm bleken er van overtuigd dat Wakker Dier zal winnen vanwege de reputatieschade die de dierenwelzijnsvechters hen bezorgen als ze niet 'om' gaan. Dat kan alleen de toekomst leren, maar heel onwaarschijnlijk is het niet. Ook uit een recente EU-enquête blijkt dat het publiek zich steeds schuldiger voelt aan dierenonwelzijn, ook al praat het links ('ik wil dierenwelzijn') en koopt het rechts ('maar vandaag toch maar weer een keertje goedkoop' - ook in de Kassa-uitzending is er een voorbeeld van te zien).



De uitzending bevat maar één misser. Mevrouw Kassa bleek te denken dat de supers van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) samen mogen afspreken geen plofkip meer te voeren. Zo eenvoudig ligt het nu ook weer niet. Wel mogen ze afspreken, zoals Kohnstamm terecht zegt, dat ze geen reclame voor kiloknallers meer maken. Maar dat is een breuk met een paar decennia mensen de winkels in lokken. Daar zit 'm de kneep.

Van Moers noemt dat 'de terreur van de persvoorlichters'. Nu zitten de supers alweer in beklaagdenbank, terwijl volstrekt duidelijk is waarom ze doen wat ze doen. Dat hadden ze zelf moeten uitleggen
Bemarketingd, dat weet iedereen
Ik zou eigenlijk niet weten waarom supers dat niet op TV uit kunnen leggen. Nu deden Moers, Kohnstamm en Van Ormondt het en lijkt het net of de supers wat te verbergen hebben. Dat hebben ze niet. Ze zijn alleen bang om openlijk over marketing te praten. Dom, want iedere consument weet dat ze bemarketingd wordt. Dat zegt ook Moers met zoveel woorden.

'Terreur persvoorlichters'
Een beetje dom van Moers vond ik dat hij de Jumbo-kip afschoot. Die is beter dan de AH-kip en kreeg niet voor niets de steun van Wakker Dier. Dat soort onderscheiden maakt markten. Maar Van Moers is dan ook alleen maar een marketeer die naar de communicatie kijkt. Daarom dacht hij waarschijnlijk ook dat de sterren van de Dierenbescherming van Wakker Dier zijn. Dat is een compliment voor de communicatiekracht van Wakker Dier. De Dierenbescherming blijft achter, net zoals AH bij Lidl (die stiekem een heel diervriendelijk assortiment aan het opbouwen is, maar AH en Jumbo-klanten lokt met nog een paar knallers).

Maar goed, het is een kniesoor die zulke details belangrijk vindt. Veel dommer zijn de supers die maar niet snappen dat ze hun dilemma's zelf met het publiek hadden moeten delen. Van Moers noemt dat 'de terreur van de persvoorlichters'.
Nu zitten de supers alweer in beklaagdenbank, terwijl volstrekt duidelijk is waarom ze doen wat ze doen. Dat hadden ze zelf moeten uitleggen op TV. Dat ben ik volstrekt eens met Van Moers.

Fotocredits: still, Kassa
Dit artikel afdrukken