De kloof tussen boer en burger lijkt nog nooit zo groot te zijn geweest. De hoogste tijd om de krachten te bundelen, volgens agrarisch communicatiespecialist Caroline van der Plas. Ze is bekend in vakkringen. Eerst als journalist voor het boerenblad Nieuwe Oogst. Vervolgens als woordvoerder van de varkenssector en initiatiefnemer van een aantal sociale media-initiatieven die begrip willen kweken voor de bestaande bedrijfsvoering van Nederlandse boeren.
Recent richtte Van der Plas samen met een groep boeren en boerinnen de stichting Team Agro NL op. Het bestuur bestaat verder uit Geertjan Kloosterboer, melkveehouder in Deventer, Jolanda Kieftenbeld, pluimveehoudster uit Haarle, Henny Verhoeven, melkveehoudster uit Keldonk en Tom Dekker, schapenhouder uit Nijeveen.
"Tot nu toe is er geen structurele pr en communicatie voor de agrarische sector, terwijl dit wel keihard nodig is. De sector is nu nog versnipperd en verdeeld. Er is geen afstemming,
samenwerking en krachtenbundeling. Iedereen doet pr voor zijn eigen achterban en in zijn eigen regio, terwijl het juist keihard nodig is om als één front naar buiten te treden", zegt Van
der Plas. Team Agro NL wil de regie nemen om tot krachtenbundeling en samenwerking tussen boeren uit alle sectoren en bestaande pr-initiatieven te komen. "Onze boeren en tuinders zijn zélf het grootste pr-bureau van Nederland en als wij allemaal samenwerken binnen Team Agro NL, kunnen we als Nederlandse land- en tuinbouw een krachtig en structureel boerengeluid laten horen", zegt voorzitter Kloosterboer.
De komende tijd gaat Team Agro NL letterlijk de boer op, om meer steun én budget te mobiliseren. De stichting mag zich al laten voorstaan op de steun van "diverse bestaande agrarische pr-initiatieven". Hou je vast: Varkens Vandaag, Stichting Blij met een Ei, mmmEggies, Boerburgertweet, Boer Bewust, Farm & Country Fair, Vallei Boert Bewust, Salland Boert en Eet Bewust, Wija Digital marketing, Boeren van Nederland, Farmers United, Keten Duurzaam Rundvlees, marketingbureau Claim Your Aim (bekend van de boerinnenkalender), Stichting Het Platteland, Wakkere Boerin, Varkens.nl, agrarisch adviesbureau Countus, Vrouwen van Nu en het boerencollectief Zmaakmakers uit Zeewolde doen al mee. LTO Noord en de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders hebben eveneens hun steun uitgesproken.
Visie?
En hoe zit het met het geld? Daar denkt Team Agro NL een eenvoudige oplossing voor gevonden te hebben. "Als alle 50.000 boeren en tuinders in Nederland Team Agro NL steunen met 50 euro per jaar, hebben wij als sector jaarlijks een budget van minimaal 2,5 miljoen euro voor een krachtig en eenduidig promotieoffensief voor de hele agrarische sector. Voor nog geen 1 euro per week, profiteert iedereen daar van mee", legt Kloosterboer uit. Wat de visie van Team Agro NL op de Nederlandse landbouw is, blijft onduidelijk. Het lijkt dan ook vooral een initiatief om het bestaande te behouden, omdat boeren het lastig hebben.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De paranoia van mevrouw van der Plas, na Agrio-journalist en NVV-varkenspropagandist (waarbij zij bijvoorbeeld Foodlog een canard bezorgde met "minder correcte" citaten: "Megastallen geen risico voor omwonenden"), peracuut voor zichzelf begonnen, nu ook CDA-kandidaat Deventer en zelfbenoemd "Team Agro NL" -landbouwpromotor: "Het vuur van de dierenactivist"
"Elf jaar geleden ben ik als journalist twee dagen undercover geweest in een kamp voor dierenactivisten. Ik heb hier destijds een artikel over geschreven met de titel ‘Vechten tegen vlees’ (Lees artikel hier).
Het kamp vond plaats in het Engelse Tonbridge en trok honderden dierenactivisten uit heel Europa. In de Britse pers werd gesproken over een ‘Al Qaeda-achtig’ kamp. Dat vond ik wat overdreven, maar ik snapte nadien wel de link die de media probeerde te leggen.
Harde acties
Tijdens het dierenactivistenkamp werden jongens en meisjes namelijk bijgespijkerd en ‘opgeleid’ om (harde) acties uit te voeren tegen de vleesindustrie. Beïnvloedbare tieners en twintigers die ontevreden waren over de maatschappij en misschien ook wel hun eigen leven, werden geronseld door de top van de Europese dierenactivistenbeweging. "
"Ik heb het hier al eens eerder aan de orde gesteld. De rebellerende dierenactivisten van toen, hebben zich nu geworteld in de politiek, de overheid, de media, de wetenschap, het onderwijs en de rechtspraak. Op dit moment is er op intellectueel niveau een felle lobby gaande tegen de Nederlandse veehouders.
Mensen vragen zich af, waarom zij zoveel aandacht krijgen in de media.
Ik weet precies waarom. Zij zijn de media, zij zijn de politiek, zij zijn het onderwijs, zij zijn de overheid, zij zijn de wetenschap en zij zijn de rechtspraak geworden.
En de dierenactivisten van toen, herhalen op die posities wat zij altijd al deden. Alleen, voor het oog van de maatschappij, allemaal wat netter dan tien, twintig jaar geleden. Zij hebben hun licence to produce veiliggesteld, dankzij de posities waarop zij nu zitten."
Hadden clubs als Wakker Dier en Varkens in Nood zich nóg contraproductiever opponenten kunnen wensen?
De telegraaf gelezen.
“Er was de Arabische lente, nu krijgen we de agrarische lente, bepleit Caroline van der Plas”.
Er staat ons dus nog wat te wachten.
Lieve help, Jan Peter van Doorn, goed dat je t signaleert. Zo erg had ik het niet durven denken. Het paard achter de wagen. Ik meen te weten dat de autoindustrie intussen heeft begrepen dat lekkere meiden op autobeurzen niet meer van deze tijd zijn. Hebben ze lang over gedaan om er achter te komen. Team Agro 1958.
De campagne van TEAM Agro is begonnen.
In de regionale krantenedities legt vandaag Caroline vd Plas uit waarom er Team Agro is: 0,3% van Nederland laat de rest eten. Omdat Greenpeace, Milieudefensie en Wakker Dier daarover domineren, willen de boeren het verhaal over hun eigen regie.
Of het getal dat ze noemt echt klopt? Ik wil er niet op ingaan.