Uitgangspunt voor McDonald’s nieuwe klimaatbeleid zijn de Science Based Targets, een wereldwijd initiatief waaraan onder meer het Wereldnatuurfonds, het UN Global Compact en het World Resources Institute meedoen, maar ook grote bedrijven als AkzoNobel, Coca-Cola en Sony. De doelstelling is - in lijn met het Parijse klimaatakkoord - om de opwarming van de aarde tot maximaal 2 graden te beperken.

Zorg om de klimaatverandering ligt ook ten grondslag aan de oprichting van de Nederlandse Taskforce Circular Economy in Food. "Zes tot 8% van de klimaatuitstoot is gekoppeld aan voedselverspilling," zegt Toine Timmermans, manager duurzame voedselketens van Wageningen University in de Volkskrant. Timmermans is de motor achter de Taskforce. Vijfentwintig bedrijven en overheden werken samen om die voedselverspilling terug te dringen, waaronder Ahold, Unilever en het ministerie van Landbouw. En nu dus ook McDonald’s.

Er valt veel te doen. Per Nederlander verdwijnt er ieder jaar weer naar schatting 100 tot 150 kilo voedsel in de afvalbak, terwijl er vaak simpele oplossingen zijn voor het probleem. Zo moet een hamburger van de Mac volgens de regels al na een kwartier bij het vuilnis. McDonald's bouwde een nieuwe, slimme warmhoud-installatie en bracht de voedselverspilling terug met de helft.

Behalve kleine bedrijven (eerder dit jaar begon al het platform Verspilling is Verrukkelijk) zien inmiddels ook grote bedrijven de voordelen wel in, zegt Timmermans, en het begrip duurzaamheid is ook bij consumenten gaan leven. “Nu is de tijd rijp” zegt Timmermans. “Het lijkt een olievlek te worden.” De Taskforce zal zich op consumenten richten, want huishoudens zijn grote verspillers. Ieder jaar gooien zij 41 kilo voedsel weg. In het lijstje met top-wegwerpvoedsel staat zuivel bovenaan, met brood op een tweede plaats. Met houdbaarheidsstickers en apps moet het volgens Timmermans mogelijk zijn “de verspilling in de huishoudens te verminderen met 30 tot 40 procent.” In 2030 moet de verkwisting in Nederland zijn gehalveerd.


Jeroen Thijssen, redactie Foodlog
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken