Op het congres Gezond Uit van 13 september in de Apenheul werd regelmatig de vergelijking getrokken met apen. “De gorilla is de sterkste aap die er bestaat en die eet alleen groente en fruit. Onze dieren geven wij een gezond en uitgebalanceerd dieet, waarom is dat er dan niet voor onze bezoekers?,” vroeg Apenheul-directeur Roel Wensink zich af. “Wij staan niet meer los van de maatschappelijke discussies over voeding en gezondheid. Wij moeten daar een rol in spelen. Dat is niet eenvoudig, maar wel uitdagend.”

Twaalf dagattracties
Twaalf dagattracties hebben zich verenigd in de Taskforce Gezond Uit, waaronder de dierenparken Apenheul, Beekse Bergen en Wildlands, maar ook pretparken als Toverland. Zij hebben als doel hun voedselaanbod gezonder te maken, zowel voor ouders als voor kinderen. “We zien het overgewicht bij kinderen toenemen en ook de vraag naar gezonde lunches en snacks stijgt,” zegt initiatiefneemster Suzanne van der Pijl van Schuttelaar & Partners. “Hier ligt een kans voor de dagattracties.”
Uit consumentenonderzoek blijkt dat het ook commercieel gezien interessant is om meer gezonde voeding aan te bieden.

Van der Pijl: “Er komen jaarlijks zo’n 47 miljoen bezoekers bij de 50 grootste dagattracties in Nederland. Vier op de tien mensen nemen zelf hun eten mee, dat is 15 procent meer dan in 2015. Deels is dat omdat men het te duur vindt om iets te kopen, maar ook een groot deel vindt het aanbod te ongezond. Uit berekeningen blijkt dat het om €145 miljoen euro per jaar gaat. Als we die bezoekers wel weer naar de horeca kunnen trekken, ligt daar een grote kans om de omzet te vergroten.”

Hoe maak je gezond eten leuk?
Verschillende sprekers op het Gezond Uit-congres benadrukten wat belangrijk is in de aanpak naar die verandering. Een groot deel van de sprekers noemde de ‘beleving’. “Een dagje uit is nu gekoppeld aan snoep, ijs en ongezonde snacks. Die beleving moet in stand blijven, maar een gezonde lunch hoeft daar niets aan af te doen.” Ernest van der Voort van Albron ging vooral in op de storytelling. “Als je verhaal goed is, komen je klanten ook. Bijvoorbeeld het verhaal van de gorilla die alleen maar groente en fruit eet, dat is een prachtig verhaal waarmee je klanten trekt.”

Roel Hermans van het Voedingscentrum gaf een inkijkje in het gedrag van mensen. Zijn belangrijkste boodschap was ‘zien eten doet eten’. “Dat geldt voor ongezond eten, maar ook voor gezond eten. Maak daar dus gebruik van.” Jos Klerx van de Rabobank ging vooral in op de huidige trends op voedingsgebied: mensen willen minder vlees, ze willen zelf bepalen wat ze eten, ze willen transparantie en ze zien voeding als tijdverlies. Snel een maaltijd op maat lijkt dus een sleutel naar succes.

NEMO als koploper
NEMO Science Museum is al een paar stappen verder in de verandering naar een gezond voedselaanbod. Zij namen geen kleine stapjes richting een gezonder restaurant maar hebben in 2015 het roer drastisch omgegooid. Nemo heeft een gezond restaurant, waar ook cola te koop is, maar waar gezonde alternatieven het eerst in het oog springen. De ongezonde hap is daar de uitzondering. “Natuurlijk zijn er nog grote uitdagingen,” vertelt Martijn van Heemskerck van Beest, Directeur Operatie bij NEMO. “Het eten vers klaar maken kost meer tijd, meer mensen, we hebben chef-koks in dienst en er zijn regelmatig kinderen teleurgesteld dat we geen gewone patatjes hebben. Maar over het algemeen wordt het heel goed ontvangen en zijn onze bezoekers enthousiast.”

Staatssecretaris Paul Blokhuis sloot de dag af met een politiek inkoppertje. Hij stelde voor zo snel mogelijk 50 Gezond Uit-attracties in zijn Preventieakkoord op te nemen. Die doelstelling bleek het Akkoord nog niet te bevatten.


Dit artikel afdrukken