Twaalf dagattracties
Twaalf dagattracties hebben zich verenigd in de Taskforce Gezond Uit, waaronder de dierenparken Apenheul, Beekse Bergen en Wildlands, maar ook pretparken als Toverland. Zij hebben als doel hun voedselaanbod gezonder te maken, zowel voor ouders als voor kinderen. “We zien het overgewicht bij kinderen toenemen en ook de vraag naar gezonde lunches en snacks stijgt,” zegt initiatiefneemster Suzanne van der Pijl van Schuttelaar & Partners. “Hier ligt een kans voor de dagattracties.”
Uit consumentenonderzoek blijkt dat het ook commercieel gezien interessant is om meer gezonde voeding aan te bieden.
Van der Pijl: “Er komen jaarlijks zo’n 47 miljoen bezoekers bij de 50 grootste dagattracties in Nederland. Vier op de tien mensen nemen zelf hun eten mee, dat is 15 procent meer dan in 2015. Deels is dat omdat men het te duur vindt om iets te kopen, maar ook een groot deel vindt het aanbod te ongezond. Uit berekeningen blijkt dat het om €145 miljoen euro per jaar gaat. Als we die bezoekers wel weer naar de horeca kunnen trekken, ligt daar een grote kans om de omzet te vergroten.”
Hoe maak je gezond eten leuk?
Verschillende sprekers op het Gezond Uit-congres benadrukten wat belangrijk is in de aanpak naar die verandering. Een groot deel van de sprekers noemde de ‘beleving’. “Een dagje uit is nu gekoppeld aan snoep, ijs en ongezonde snacks. Die beleving moet in stand blijven, maar een gezonde lunch hoeft daar niets aan af te doen.” Ernest van der Voort van Albron ging vooral in op de storytelling. “Als je verhaal goed is, komen je klanten ook. Bijvoorbeeld het verhaal van de gorilla die alleen maar groente en fruit eet, dat is een prachtig verhaal waarmee je klanten trekt.”
Roel Hermans van het Voedingscentrum gaf een inkijkje in het gedrag van mensen. Zijn belangrijkste boodschap was ‘zien eten doet eten’. “Dat geldt voor ongezond eten, maar ook voor gezond eten. Maak daar dus gebruik van.” Jos Klerx van de Rabobank ging vooral in op de huidige trends op voedingsgebied: mensen willen minder vlees, ze willen zelf bepalen wat ze eten, ze willen transparantie en ze zien voeding als tijdverlies. Snel een maaltijd op maat lijkt dus een sleutel naar succes.
NEMO als koploper
NEMO Science Museum is al een paar stappen verder in de verandering naar een gezond voedselaanbod. Zij namen geen kleine stapjes richting een gezonder restaurant maar hebben in 2015 het roer drastisch omgegooid. Nemo heeft een gezond restaurant, waar ook cola te koop is, maar waar gezonde alternatieven het eerst in het oog springen. De ongezonde hap is daar de uitzondering. “Natuurlijk zijn er nog grote uitdagingen,” vertelt Martijn van Heemskerck van Beest, Directeur Operatie bij NEMO. “Het eten vers klaar maken kost meer tijd, meer mensen, we hebben chef-koks in dienst en er zijn regelmatig kinderen teleurgesteld dat we geen gewone patatjes hebben. Maar over het algemeen wordt het heel goed ontvangen en zijn onze bezoekers enthousiast.”
Staatssecretaris Paul Blokhuis sloot de dag af met een politiek inkoppertje. Hij stelde voor zo snel mogelijk 50 Gezond Uit-attracties in zijn Preventieakkoord op te nemen. Die doelstelling bleek het Akkoord nog niet te bevatten.
Dierentuinen, pretparken, musea en cateraars zijn samen aan de slag om ouders en kinderen meer gezond eten en drinken te bieden. Patat is heerlijk tijdens een dagje uit, maar fijn als er ook een gezonde keuze is! Van harte welkom om mee te praten over #preventieakkoord #gezonduit pic.twitter.com/afluJb6eQp
— Paul Blokhuis (@PaulBlokhuis) September 13, 2018
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#10 Frank,
Begrijp me goed; ik vind het prima als ze dit gaan doen.
Ik vind het ook een uitstekend idee als ze het aanbod gevarieerder maken.
Dat is iets wat de bezoekers graag willen, dus je hebt dan al extra klanten in de horecagelegenheden.
Ze bereiken hier echter alleen de mensen mee die zich een bezoek aan een pretpark en/of dierentuin kunnen veroorloven.
Sytske Barkhuis : het moge duidelijk zijn dat pretparken en dierentuinen niet de oorzaak zijn van overgewicht etc. door verkeerde voeding. Ze kunnen wel een voorbeeld vormen van hoe het anders kan zijn. Een dierentuin - en ook een pretpark - heeft een educatieve, uitdagende, functie, die blijft hangen.... Samen met de vele andere voorbeelden die te vinden zijn. Alles helpt mee. Als tegenwicht voor het gebrek aan voedingseducatie. Bovendien zou dit best wel commercieel aantrekkelijk kunnen zijn voor recreatieoorden om zich op zo een manier te onderscheiden.
#8 Frank,
Dat vind ik niet iets voor pretparken en dierentuinen.
Ik ben er meer een voorstander van dat er voor iedereen voldoende keuze is.
Het is toch ook niet zo dat bezoeken aan pretparken en/of dierentuinen ergens in een top 10 staan als redenen voor overgewicht bij kinderen of volwassenen?
Sytske Barkhuis in zulke gevallen zou een streetfood paradijs a la 24 Kitchen ofzo in combinatie met een mooie dag best wel eens kunnen helpen bij Voedingseducatie.... als die niet vanuit de regering komt. Ik ben ook enorm beïnvloed door originele smaakvolle streetfood / simpele traditionele eettenten binnen perfecte condities... die vormden mede de basis (gezondheid was net zo primair, en hing daar ook mee samen... goede, originele smaken zijn meestal gezonde smaken) die mijn motivatie en belangstelling wekte voor culinair bezig zijn. Naast alle restaurants overal.... en mijn oma en moeder (de laatste op de Huishoudschool heel Elseviers kookboek moeten doorworstelen).
#6 Frank,
Als je normaal nauwelijks frites eet en cola drinkt is dat geen enkel probleem.
Maar voor veel kinderen geldt tegenwoordig blijkbaar iets anders dan 'normaal nauwelijks'.