De grenzen tussen horeca, retail en tankstations vervagen waar je bij staat. Van der Valk begint versmarkten, wegrestaurant Hajé opende een streeksuper, BP verlengt de testperiode met Marks & Spencer Food, Shell werkt samen met Starbucks. Ondernemer Erik Lagendijk zag nóg een gat in markt: het eetcafé annex tankstation.

'In benzineland is alles impuls'
Erik Lagendijk exploiteert 6 tankstations in Zuid-Holland. Hij weet zijn klanten aan zich te binden door voordeelacties van allerlei aard te bieden. In zijn nieuwste vestiging in Spijkenisse zet hij volop in op 'food' en de beleving daarvan. De klant raakt zelfs iedere associatie met een tankshop kwijt. Lagendijk maakte er een hip 'eetcafé' van. "In benzineland is alles impuls. Dat is de leidraad geweest bij alle foodkeuzes", zegt hij in De Levensmiddelenkrant. Lagendijk wil straks alle 'maaltijdmomenten' van de dag pakken. Volgens hem biedt de locatie van zijn nieuwste tankstation daarvoor een unieke potentie: Spijk en Nis ligt aan een drukke provinciale weg, met een industrieterrein om de hoek, een woonboulevard en een woonwijk er tegenover.

'Alles voor de show'
Het interieur, met veel steigerhout, wordt gedomineerd door de koffiebar van Lavazza (waarvan de apparaten ook te koop zijn) en een enorme foodcounter. Lagendijk: "Het ontbijtmoment pakken we onder meer met verse yoghurts en muesli’s en zelfs havermoutpap. Biologisch, streekproducten uit bijvoorbeeld de Hoekse Waard staan centraal. De patat wordt straks vers gesneden hier ter plekke en in het zicht van de klant. Klanten moeten snel zien dat er iets gebeurt hier. Brood gaan we ook gedeeltelijk zelf bereiden, er komt een rijskast aan, alles voor de show. ’s Avonds en overdag gaan we ook een plateservice bieden met volledige schotels. Er zitten hier geen restaurants in de buurt, dus die echt verse luxe hamburger van de slager die we straks serveren, presenteren we mooi. Dat zie je nergens bij een tankstation.”

Vergis je niet, het gaat Lagendijk uiteindelijk niet om het food, maar om de benzine. "Het voordeel van het tankstation is dat je op de benzine de prijzen omlaag kunt gooien. We hebben een weekend zelfs 19 cent korting gegeven. Dan staan de drommen mensen voor je tankstation en kun je direct laten zien wat je in huis hebt. Het streven is om duizend klanten per dag hier naar binnen te krijgen. Dat gaat makkelijk lukken hier, want er is weinig concurrentie in de buurt”, besluit Lagendijk.

Fotocredits: 'Kom tanken bij de Spijk, eten in de Nis', Lagendijk brandstof, via Facebook
Dit artikel afdrukken