De recente consolidatiegolf in de biologische retail betekent niet dat het op deze markt voorlopig rustig zal blijven. Biologische winkels profiteren het meest van de toegenomen belangstelling naar biologische voedingsmiddelen. Vroeg of laat zullen gevestigde supermarktbedrijven dan ook een biologische poot in de markt zetten. Dat stelt foodexpert Jan Willem Grievink van de EFMI Business School .
Grievink baseert zijn mening op ontwikkelingen in het buitenland. Zo heeft supermarktketen Rewe met Vierlinden een biologische poot in de Duitse markt gezet en Colruyt met Bio-Planet een in de Belgische. Biologisch is voor die supermarkten onderdeel geworden van het hele voedselpakket. Ze zien kansen in biologisch, en wat in het buitenland gebeurt, gebeurt in Nederland ook, stelt Grievink.
Dat tot nog toe heeft geen enkele van de gevestigde ketens ijn Nederland met een biologische tak is gestart, verbaast Bert van Ruitenbeek van Biologica niet. In het buitenland was er veelal niets, terwijl dat gat in Nederland al vanaf de jaren zeventig door alternatieve ondernemers opgevuld is, aldus Van Ruitenbeek.
In tegenstelling tot Grievink denkt Van Ruitenbeek dat de consolidatie binnen de biologische retail verder zal gaan. Ook zal de eerste generatie, de meer alternatieve biologische ondernemer voor wie winst een vies woord was, meer en meer opgevolgd gaan worden door meer moderne ondernemers. Daar waar dat gebeurt valt meestal een omzetgroei van 20% of meer waar te nemen, aldus Van Ruitenbeek.
bron: Distrifood met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook