Tijdens de vastenmaand zelf geven moslims meestal iets minder uit dan gedurende de overige maanden van het jaar, zegt winkelier Atalay Celenk in het AD.

Het Suikerfeest compenseert dat ruimschoots. Maar waar het Suikerfeest de lokale economieën in bijvoorbeeld de Utrechtse Kanaalstraat, de Amsterdamse Javastraat en de Haagse Schilderswijk een impuls geeft, laten landelijke supermarktketens hun omzetkansen nog altijd liggen.

Er zit wel een stijgende lijn in het aantal winkels dat aandacht besteedt aan het Suikerfeest, aldus de jaarlijkse Suikerfeestmonitor van onderzoeksbureau Labyrinth.

Lévi Smulder van Labyrinth ziet dat supermarkten zich vooral richten op Nederlandse feestdagen. "Wij hebben 140 winkels bezocht en minder dan 10 doen iets met het Suikerfeest. Dat is heel erg weinig en een gemiste kans", vertelt Smulder op de NOS. "Ze zijn zich er niet van bewust dat er bijna een miljoen moslims in Nederland wonen die rond het Suikerfeest heel veel geld uitgeven."

Ook marktonderzoeksbureau Motivaction ziet dat de detailhandel potentiële clientèle al jaren grotendeels links laat liggen, schrijft de Volkskrant. In de levensmiddelenbranche ziet Motivaction wel beweging, met bijvoorbeeld een ramadanfolder van Plus en een speciaal ramadanassortiment bij Lidl.

Toch shoppen moslims het meest lokaal. Daar is het goedkoper en de keus veel groter.
Dit artikel afdrukken