Philip den Ouden, directeur van de FNLI (de belangenvereniging van de Nederlandse voedingsmiddelenproducenten), verklaarde vorige week dat de prijzenslag in de supermarkten voedselfabrikanten verhindert gezondere voeding te maken.
Tijdens het symposium Richtlijnen Goede Voeding afgelopen donderdag, bond hij de strijd aan met de supermarkten. Doel van het symposium is het vinden van manieren om nieuwe producten en bestaande producten aan te passen aan de nieuwe richtlijnen goede voeding. Eea in samenwerking tussen fabrikanten, overheid en wetenschap. De detailhandel deed niet mee.
Den Ouden legde de vinger op de zere plek: "Op het gebied van de groente vindt de enige productinnovatie plaats bij de verwerkte groente, zoals Hak en Knorr Vie. Het grootste deel van de groente wordt echter verkocht onder het huismerk van de supermarkt". Uiteraard: die heten gezond en zouden natuurlijk het merk van een voedingsfabrikant versterken. Wel een raadsel dat ze daar nooit meer mee gedaan hebben. Te laat wakker geworden kennelijk.
Den Ouden zei voorts dat de detailhandel steeds de fabrikanten uitdaagt om meer te innoveren. 'Dat wil ik nu omdraaien. Wij dagen de supermarkten uit om te innoveren', zei hij tot slot.
De vraag is of Den Ouden het nou wel of niet begrepen heeft: de detailhandel is de fabrikantensector allang voorbij en heeft de macht. AH gooit het fabrikantenlogo IKB in de sloot en heeft zelf het, naar eigen zeggen, sterkere Gezonde Keuze logo dat al vóór de nieuwe Seidell-richtlijnen uitgebreider was dan het IKB-logo. Daarnaast heeft het met biologisch een ijzersterk huismerk neergezet dat de fabrikanten niet kunnen nadoen, omdat alleen al de aanvoer van voldoende primair biologisch product ontbreekt.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is de toegeworpen handschoen van Den Ouden, slechts een pose om de verloren posities van de levensmiddelenindustrie te verhullen.
De supermarkten zijn de baas in de buik van ons land. Zij bepalen wat wij eten en wij willen hun merk erop. Dat is immers beter en goedkoper.
De NMA interesseert het waarschijnlijk nog altijd geen fluit. Ondertussen keuvelen wij vrolijk verder over gezondheid en doen de ondernemers die er op tijd bij waren goede zaken.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Jacobus, en wat een onruststokers, als je het vanuit dat perspectief bekijkt ;-)
Dick, inderdaad. Als het ze niet verteld wordt, missen ze niets. Ignorance is bliss. Verdorie, blijken we tóch elite...
Chalias, jij hebt gelijk als dat stereotype gezinnetje met 2 kinderen op een appartementje in de stad zelf zou vinden iets te missen.
Mijn stelling: ze missen niks, ze denken dat het zo hoort. En jij?
Jurgen, was het maar zo simpel. Toen AH met zijn prijsslagen kwam had hij eerst bij lidl en aldi gekeken. Die supermarkten leveren de eigenaren miljarden vermogens op door vuiligheid te verkopen. Je moet alleen zorgen dat er geen concurentie meer is. In Duitsland kom je geen supermarkt meer tegen zonder vuiligheid en met TL buizen. AH is ook in die markt gedoken en het gaat ze goed. Bijna was door een fusie Delhaize ook voor de bijl gegaan. Ondertussen moet je hoe langer hoe meer moeite doen om nog goede produkten te krijgen. Daarom wordt er nog steeds gekocht in de supermarkten. Je moet voor de lol eens een paar jaargangen Allerhande lezen van AH.
Vroeger lag de nadruk nog op het koken met mooie basisprodukten nu ligt de nadruk op allerlei kunstmatige toevoegingen en kant en klaar troep. Daar om heen wordt een stijl van leven gepropageerd waar dat helemaal in past.
Om het echte leven te leven heb je nu tijd, geld en grond nodig om de goede produkten nog ergens te kunnen kopen of zelf te verbouwen en te fokken.
Een doorsnee gezinnetje tweeverdieners in een apartement in de stad met 2 kinderen zit dus volledig in de val. Maar dat moet je dus niet als bewijs aanvoeren.
Hans, wie kan er wat aan doen? Ik denk - mét Den Ouden en de voedingsindustrie - dat supermarkten daar wat aan kunnen doen en daar al lang aan zijn begonnen - m.n. in hun strijd om belangrijker te worden dan partijen als Unilever, Campina, Friesland, P&G of Nestlé.
Echter, de supers zetten alle producenten - ook primaire, lees: boeren - onder druk, zodat werkelijke kwaliteitsverbetering uitblijft.
Moet de overheid nou de NMA in stelling brengen? Ik denk inderdaad dat de machtssconcentratie te groot is geworden, maar vermoed dat er juridisch uiteindelijk geen case rond te krijgen is.
Moet de overheid zich eens achter de oren krabben over de grenzen van een vrije markt? Moeilijke zaak, hoewel het vigerende beleid er wel toe heeft geleid dat eten geen zaak van volksgezondheid of landbouwbeleid meer is, meer een louter financiële. Porducten worden gemaakt vanuit een kostprijs en omzetverwachting, niet vanuit een kwaliteitsidee. Het laatste - zoals de 'gezondheid' waar het hier over gaat - is een dun communicatie-vernisje om verkopen te stimuleren.
Zou de overheid het stimuleren van een kwaliteitsaanbod ter hand moeten nemen? Mogelijk, hoewel de inmenging me tegen de borst stuit.
Ik vrees dat er maar één oplossing is: nieuwe ondernemers die nieuwe kansen zien ipv te miauwen over de problemen waarom iets allemaal niet zou kunnen.