Het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) komt in zijn Nieuwjaarsonderzoek met opvallende conclusies:. De foodomzet van de supermarkten in Nederland steeg ondanks de crisis met 1,8 procent. In totaal gaven de Nederlandse consumenten in 2011 bijna 57 miljard euro aan voedingsmiddelen uit, zowel voor thuis als out-of-home. Voeding doet het - in crisistijden - nog altijd goed, consumenten zijn minder geneigd te besparen op hun dagelijkse levensbehoeften dan op relatieve luxe-artikelen als auto's of meubels.

Volgens de FSIN staan de horeca, de markt en speciaalzaken wel stevig onder druk. In het horeca-kanaal daalde de omzet in 2012 met 200 miljoen euro. Niettemin wist één op de vijf horecazaken zijn omzet in 2012 te verhogen. Dat zijn de bedrijven die begrepen hebben dat ze hun service moeten verruimen met onder meer gratis wifi, kranten en 'lounge-faciliteiten'.
Cafés, zalen, partycentra en de klassieke snackbar hebben het meest te lijden van de gesignaleerde trend zegt FSIN in FoodPersonality. Dat was weinig opwekkend nieuws bij de opening van de Horecava 2013.

Fotocredits: Rutger Middendorp
Dit artikel afdrukken