Volgens FSIN, dat bekend staat om degelijk rekenwerk, krijgt de markt voor buitenshuis eten door de sluiting van de horeca (café, fastfood, restaurants, restauraties in pretparken) een omzetverlies van bijna €2,5 miljard voor zijn kiezen.

Van dat verlies profiteren de supermarkten. Voor hen verwacht FSIN een omzetstijging van €1,8 miljard. Die bestaat uit 'hamsteraankopen' en extra inkopen doordat mensen zelf aan het koken slaan. De bulk van deze meeraankopen komt bij de supermarkten terecht. Hoewel ook speciaalzaken (bakker, slijterij, slager) van de crisis kunnen profiteren, leveren ook zij omzet in. Thuisbezorgers doen wel goede zaken.

Het kanaal 'Gemak' gaat er vooralsnog €400 miljoen op achteruit. Net als de horeca zijn fastservice-bedrijven gesloten en krijgen gemakswinkels op stations en luchthavens een forse tik door de weggevallen reizigersstromen.

FSIN voorziet 2 scenario's:
  1. een economische recessie tot halverwege 2021 die tot een forse daling van de foodservice-omzet leidt. "Stabiele waarden als gemak, genieten en gezond worden instabiel".

  2. een langdurige diepe crisis die een nationale krimp van de economie (-4%) veroorzaakt. Dat leidt tot een krimp van meer dan 50% van leisure, vakantie, reizen en uitgaan in 2020. Duizenden bedrijven, juist ook in voedings- en genotmiddelen gaan failliet. Het consumentenvertrouwen zakt naar recorddiepte, totale foodbestedingen stijgen niet meer en de buitenshuisconsumptie verliest fors marktaandeel.
Dit artikel afdrukken