Schotland stemt komende week in een referendum over zijn zelfstandigheid. Voor- en tegenstanders vullen de media met steeds emotionelere argumenten. In het Britse retailvakblad Foodmanufacture scharen de topmannen van de supermarktketens Asda en Waitrose zich bij de tegenstanders.

Hogere kosten
Een onafhankelijk Schotland leidt tot hogere kosten: "Retailen in Schotland is door regionale factoren en logistieke kosten duurder dan elders in het Verenigd Koninkrijk. Dat wordt nu door de hele keten geabsorbeerd. In een onafhankelijk Schotland draaien de Schotten zelf op voor die extra kosten", zegt Charlie Mayfield van Waitrose. En Andy Clarke stelt dat Asda een aparte Schotse divisie zal moeten optuigen: "dat leidt tot meer complexiteit wat ten koste gaat van de huidige synergie- en efficienyvoordelen van één markt", citeert De Levensmiddelenkrant.

'De klant heeft altijd gelijk'
Ook andere supermarktketens (Sainsbury's, Morrison) voorzien een mogelijke impact van een onafhankelijk Schotland op de voedselprijzen in dat land. Clarke omkleedt zijn uitspraak als volgt: "ik zou mijn verantwoordelijkheid ontlopen als ik niet mijn eerlijke mening - als zakenman - zou geven over wat de onafhankelijkheid voor Asda zou betekenen. [..] Dit is geen argument voor of tegen de onafhankelijkheid. Voor ons heeft de klant altijd gelijk en deze beslissing ligt in hun handen".

Fotocredits: Dominic Alves
Dit artikel afdrukken