In een ingezonden brief in de NRC schrijft Hans Baaij van Varkens in Nood dat supermarkten hun klanten aanzetten tot het eten van zoveel mogelijk vlees. Baaij reageert op de cijfers waar die andere dierenwelzijnsorganisatie, Wakker Dier, vorige week mee naar buiten kwam. Wakker Dier toonde zich 'verrast' dat de vleesconsumptie, ondanks stijgende verkopen van vleesvervangers en het toenemend aantal flexitariërs, vorig jaar niet daalde.

Zonder onderbouwing verklaart Baaij de hoog blijvende consumptie als volgt: "Terwijl de ene helft van Nederland minder vlees eet, is de andere helft, mede door de lange, warme zomer, flinke hoeveelheden vlees aan het grillen. Dit wordt aangemoedigd door de supermarkten die enorme barbecuepakketten aanbieden, reclame maken voor kiloknallers en met korting barbecues verkopen.

Supermarkten hebben maling aan dierenleed, klimaatverandering en de verwoesting van de natuur – aan de gevolgen van de productie van vlees. Het gaat supermarkten alleen om marktaandeel en poen. Wakker Dier noemt de uitkomst van het onderzoek ‘verrassend’. Maar dat is het dus niet.
Het zijn de supermarkten, stupid!"


Omdat het bedrijven zijn die het sowieso doen voor de poen, maakt het supers niet uit of ze hun centen verdienen met groente, vleesvervangers of vlees
Tippelen op vlees
Baaij geeft geen cijfers, maar een mening. Hij suggereert dat de ene helft van Nederland net zoveel meer vlees is gaan eten, als de andere helft minder. Dat zou een bijzonder toeval zijn. Houd het er maar op dat als de helft van Nederland minder vlees gaat eten, dat echt wel tot uiting komt in de statistieken. In dit bericht legden we al uit dat supermarkten vrijwel uitsluitend nog beter vlees in de aanbieding doen. Ook legden we uit waarom ze aanbiedingen doen: ze concurreren elkaar de tent uit en lokken elkaars klanten van oudsher met vleesaanbiedingen. Daar tippelt Nederland op. Baaij vergeet dus de eigenlijke reden waarom supermarkten vlees in de aanbieding doen: kiloknallers met groente werken niet als je elkaars klanten in voldoende aantallen wilt lokken. We kopen en eten immers niet voor niets te weinig groente en fruit en gooien daar thuis ook weer het meeste van weg.

Klootzakken van consumenten
Baaij vergeet ook dat supers met de regelmaat van de klok vleesvervangers in de aanbieding doen. En dat blijkt te lonen. Die markt groeit hard; op dit moment zelfs met zo'n 25% jaarlijks. Het is echter nog maar een kleine markt met een omzet van slechts €150 miljoen. Zelfs als die jaarlijks met 25% groeit, dan blijft de vervangersmarkt nog decennia een dwergje vergeleken bij de omzet van €3,8 miljard euro aan vlees en vleesproducten in Nederland.

Supers doen hun betere vlees in de aanbieding om elkaar onderling hun klanten af te troggelen. Ze hebben immers ze nog steeds niets gevonden dat nog veel effectiever is om consumenten van de ene naar de andere winkelformule te lokken. Zodra consumenten niet meer op vlees tippelen, is het afgelopen. Omdat het bedrijven zijn die het sowieso doen voor de poen, maakt het supers niet uit of ze hun centen verdienen met groente, vleesvervangers of vlees. Het zijn die klootzakken van consumenten, stupid!
Dit artikel afdrukken