Daarom zitten supermarkten de laatste weken gewoon met een -4% omzetontwikkeling ten opzichte van 2023 op hun bord. Ze bedrijven dag in dag uit topsport en daar hoort mijns inziens een winst voor belastingen (EBIT) van minimaal 3% bij. Lager is domweg onverantwoord. Op een enkeling als Nettorama en Albert Heijn na halen supermarkten dat niet. De meeste food retailers eindigen tussen de -1 en +2%.
De branche doet zich dat zelf aan. De prijzen zijn de afgelopen jaren door hogere inkoopkosten zo’n 25% omhoog gegaan, maar dat had dus 27-28% moeten zijn. Zo simpel is het. Maar wie durft dit te doen?
Eigenlijk is een eenmalige extra prijsverhoging van 2-3% is nodig om de zee aan stijgende kosten en complexiteiten het hoofd te kunnen bieden.
Maar ja, iedereen kijkt zoals gewoonlijk naar elkaar en niemand durft echt te bewegen. Zo gaat de branche vanzelf richting bloedarmoede en om eerlijk te zijn zit ik niet op scenario's zoals Esprit, Scotch & Soda of V&D te wachten in de supermarktsector.
Toch zullen vele directies de feiten onder ogen moeten zien.
Supermarkten moesten in juni een aanzienlijke daling in verkoopvolume incasseren. Volgens het CBS bedroeg de daling 4,6% in volume en 3% in omzet, ten opzichte van juni 2023.
Vanuit ecologen én economen zwelt de boodschap aan dat niet alleen marktverstoringen maar ook klimaateffecten (te nat, te droog; geen spinazie dit voorjaar, dure aardappelen komend najaar, winter en voorjaar) de reden zijn waarom de prijs van boodschappen omhoog beweegt en zal blijven bewegen. Dat versterkt enerzijds het feitelijke effect dat Laurens Sloot hierboven beschrijft - supermarkten zullen proberen de prijzen laag te houden - en legt nog meer nadruk op het gewenste effect: supermarkten moeten hun marge collectief verhogen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nog meer de prijs verhogen zal mogelijk nog meer klanten uit de supermarkten jagen, nog meer klanten zullen zoeken naar goedkoper alternatief in dezelfde supermarkten, nog meer klanten zullen wachten op de 'bonus' acties, nog meer klanten zullen gaan inkopen op de versmarkten of de toko's (indien goedkoper), nog meer klanten gaan mogelijk naar de boer. Of kijken of het over de grens goedkoper is (indien mogelijk). Ik doe dit ondertussen zelf ook en dat scheelt aanzienlijk. De supermarkten missen de bonussen van de tabak, maar profiteren weer van verschuiving van de restaurants naar de supermarkt (sinds corona). Ik zie zelfs de jeugd de drank kopen bij supermarkt (of nachtwinkel) in plaats van de lokale horeca (met nu de verplichte CAO) op dorpsfeesten en festivals. Nog duurder zal naar mijn mening geld kosten in plaats van opbrengen. Oplossingen zijn lastiger: snijden in overhead (Jumbo), minder sponsoring (men kent het onderscheid in de winkels nu echt wel), minder reclame op tv en dure folders (de prijzen zien we wel in winkel). Vraag is of dat voldoende is. Geen makkelijke opgave, een 'catch 22' zoals de Amerikanen zeggen.
misschien is een schok niet verkeerd om de zaak op te schudden, ingekocht moet er toch. of aan de jumbo veel verloren is weet ik niet, komen mij het minst sympathiek/meest gehaaid over
Ik vind het wel interessant. De aandelen Ahold gaan stabiel omhoog de laatste 5 jaar en de familie van Eerd heeft het nog niet nodig gevonden om aandelen op de beurs te droppen voor cash. Denk dat de franchise vergoeding wel naar beneden kan, dan houden de uitbaters ook meer over.
Willem #3, dat is een interessant vraagstuk: wie mag wie van de concurrentie-autoriteit nog overnemen? AH is al 35%+ van de markt. Jumbo is groot maar zwak. Moet dus naar een buitenlander. De SuperUnie-leden worden dan verdeeld tussen AH, de overnemer van Jumbo en een buitenlander die nog wat klein grut inslaat?
Ik zeg het even snel, maar de woorden van Laurens zijn geen kattenpis en brengen ons in heel nieuwe tijden.
#2 Arend, en de FED wil de rente in september weer verlagen. Logisch want daar waren bedrijven aan gewend. Tevens creëren we een bak Mickey Mouse geld zoals we dat vroeger noemden.