De omzet van verantwoord gevangen of gekweekte vis steeg tussen augustus 2016 en augustus 2017 met bijna 30%. Vis, verwerkt in pizza en salades, steeg het sterkst met 185%. Verse vis nam toe met 45%, conserven met 12% en het aandeel diepvries met 3%. In Nederland komt verreweg de meeste vis via de supermarkt op het consumentbord terecht. In de Bewuste Visweek, die 25 september begint, houden bijna alle supermarktketens activiteiten om vis-met-keurmerk te promoten. Ook een aantal viswinkels doet ook mee.

Consumenten kopen niet wat ze willen, maar wat verkocht wordt
De MSC-organisatie bedoelt natuurlijk dat supermarkten meer en meer vis met een keurmerk in de winkel leggen omdat ze graag duurzaam willen zijn. Hoe gek het ook klinkt als je consument bent en geen verstand van marketing hebt: consumenten kopen niet wat ze willen, maar wat verkocht wordt. Dat ontdekte bijvoorbeeld supermarkt Plus toen die overging op uitsluitend Fairtrade bananen en gewone de winkel niet meer in kwamen. Consumenten klaagden niet toen ze geen keuze meer hadden. Voor bananen lopen ze niet om. Voor vis ook niet.
Dit artikel afdrukken