In het Algemeen Dagblad zegt directeur Marc Jansen van het CBL, de branchorganisatie voor supermarkten: "Elke logica en ratio ontgaat ons. Want de horeca is vier weken dicht, dus er komt niemand vanuit de kroeg of het restaurant naar de super om nog een krat bier te halen.’’ Tevens wijst hij op de speciale winkeluren voor ouderen waar het oudere publiek zelf weinig animo voor blijkt te hebben. De alcoholsluiting en de ouderenuren beperken het aantal vrije uren. Die worden daardoor drukker. Dat leidt tot een toenemend risico op overdracht van het virus.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken wil de regering voorkomen dat mensen 's avonds alcohol kopen om in groepsverband voor eigen kroeg te kunnen gaan spelen. De maatregel zou dat risico voorkomen. Onzin, reageren winkelkenners. Als het publiek dat wil, zal het overdag gaan inslaan. Een Albert Heijn-ondernemer gaat gelaten met de maatregel om. "We sluiten om 21.00 uur, dus moeten we voor een uurtje het nodige in gang zetten. Wat ik daarvan vind? Ik ga er niet over klagen, want onze sector kan gelukkig door blijven draaien. Dus het moet maar", zegt Martin Achterberg van Albert Heijn Steenbergen. "Of het effect heeft? We zullen zien, het is niet zo dat mensen enorm worden beperkt in het kopen van alcohol. Daar hebben ze tussen 7.00 en 20.00 uur alle tijd voor.’’

Picnic moet met de hand bier en wijn uit bestellingen die na achten worden bezorgd, verwijderen en crediteren aan klanten. Dat is een verplichte en dure, maar zinloze handeling omdat de bestellingen daags en soms nog eerder door klanten zijn gedaan. Ze zijn niet gerelateerd aan een spontaan opkomend motief om zelf kroegje te spelen.

Vanwege de kosten, de bij supermarkten neergelegde handhaving van het verbod en de boosheid van klanten die geen alcohol mogen, sluiten Deen, Boon's Markt, Poiesz en Hoogvliet hun deuren al om 8 uur. Jansen verwacht dat meer supermarkten hun reactie op het beleidsbesluit zullen volgen.
Dit artikel afdrukken