"Consumenten worden geconfronteerd met meer keuze in het Food kanaal”, aldus Roberto van Taunay, Director Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux. Dat komt door nieuwe producten en ook door grotere winkels. Meer producten betekent niet automatisch ook meer omzet. “In Europa zien we dat in 8 van de 10 gevallen, waarbij de assortimentsbreedte is gegroeid, de omzet ook groeit,” vertelt Nielsen-consultant Dewy Heiser. “Maar in Nederland zien we die omzetgroei in slechts 6 van de 10 gevallen.”

Volgens Nielsen kunnen retailers alleen al in het drankenschap €116 miljoen (+3%) verdienen door het assortiment aan te scherpen. Nielsen adviseert meer ruimte voor bier en frisdrank vrij te maken en minder ruimte voor warme dranken en wijn. “Bier is trendy en volop in ontwikkeling met veel productinnovaties, terwijl wijn binnen supermarkten saturatie laat zien. We zien dat Home Care [was- en schoonmaakmiddelen, red.] met een betere productmix €23 miljoen euro (+5%) zou kunnen groeien wanneer het assortiment met 6% wordt teruggebracht”, vult Heiser aan.

Het rapport concludeert onder andere dat het belangrijk is meer producten toe te voegen voor nieuwe trendy categorieën of segmenten. Een teveel aan producten in het schap kan een negatieve impact hebben op de verkoop. Een assortimentsverdeling die innovaties ondersteunt en verzadiging vermijdt, werkt verkoopbevorderend.
Dit artikel afdrukken