Senioren geven supermarkten een ruime voldoende als rapportcijfer. Voor speciale wensen krijgen ze echter maar een mager zesje.
Supermarkten in Nederland scoren bij 65-plussers een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. PLUS is met een 8,4 de meest seniorvriendelijke supermarkt, gevolgd door Jumbo (7,9) en Albert Heijn (7,4). Dat blijkt uit onderzoek van de ouderenbond Unie KBO onder 850 ouderen, meldt het AD.
De speciale services voor ouderen kunnen wel beter. Gemiddeld scoren supermarkten daar een 6,4 op. Aldi (4,8) en Dekamarkt (5,2) scoren een onvoldoende.
Senioren geven aan wel wat hulp te kunnen gebruiken bij het inpakken en tillen van (zware) boodschappen. Ook zien ze graag een toilet in de winkel en bredere gangpaden.
"Ouderen blijven steeds langer zelfstandig wonen, en blijven dus zelf hun boodschappen doen. Daarom is het belangrijk dat supermarkten seniorvriendelijk worden", aldus Manon Vanderkaa, directeur van Unie KBO.
Fotocredits: 'Plus supermarket', bertknot
Dit artikel afdrukken
De speciale services voor ouderen kunnen wel beter. Gemiddeld scoren supermarkten daar een 6,4 op. Aldi (4,8) en Dekamarkt (5,2) scoren een onvoldoende.
Senioren geven aan wel wat hulp te kunnen gebruiken bij het inpakken en tillen van (zware) boodschappen. Ook zien ze graag een toilet in de winkel en bredere gangpaden.
"Ouderen blijven steeds langer zelfstandig wonen, en blijven dus zelf hun boodschappen doen. Daarom is het belangrijk dat supermarkten seniorvriendelijk worden", aldus Manon Vanderkaa, directeur van Unie KBO.
Fotocredits: 'Plus supermarket', bertknot
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er zijn ook diverse mogelijkheden om via internet boodschappen te bestellen. Maar een aantal ouderen die ik ken, beschikken niet over een computer en zullen dat nooit gaan aanschaffen (soms door fysieke beperking).
Het probleem is ook wel dat zij -voorzover mijn ervaring- het product zelf willen zien voordat zij tot aankoop overgaan. Daar zijn zij dan niet flexibel in.
Maar op gegeven moment blijft hun de keuze: of naar een verzorgingstehuis gaan (als ze daar ook opgenomen kunnen worden of daarvoor in aanmerking komen) of het anders regelen.
De Spar (1 winkel uit ervaring Amsterdam, anderen doen het niet na enig onderzoek) regelt boodschappen leveren via de telefoon; het wordt dan op 1 dag van de week geleverd. Erg sympathiek dus.
Ik heb trouwens -al weer een paar jaar geleden- bij de Vomar (ook in Amsterdam) 1 klant in rolstoel gezien, die gevolgd werd door een winkelmedewerkster met mandje om boodschappen te doen. Ik vond dat toen opmerkelijk.
Veel supermarkten zijn trouwens totaal niet rolstoel-vriendelijk. Dat ervaar ik als vrijwilligster, en soms gaat dat heel ver... tot aan totaal-onvriendelijk toe (bijv. de Lidl-filialen, die ik ken).