Het onderzoekscentrum BE4LIFE van de Universiteit Gent plaatste plantaardige eiwitproducten naast maaltijdkits waarin alle nodige ingrediënten in de box zaten om zelf een maaltijd te bereiden, met uitzondering van het eiwitproduct natuurlijk. Het ging onder meer om maaltijdboxen om lasagne, burrito, groene curry of teriyaki te bereiden. De onderzoekers testten aanvullende manieren om klanten te laten kiezen voor een plantaardig eiwitproduct, zoals een vegetarisch receptenboekje met aantrekkelijke namen en informatie over de ecologische voetafdruk.

Uit die experimenten, die werden uitgevoerd bij Carrefour, bleek dat de verkoop van maaltijdkits duidelijk steeg en ook een maand na de interventie nog steeds goed was. Ook kochten de klanten meer plantaardige eiwitproducten in combinatie met de maaltijdkit, al was die toename wel klein. Er waren ook verschillen tussen de maaltijdkits: de lasagne en groene curry zetten mensen meer aan tot vegetarisch koken dan bijvoorbeeld teriyaki of burrito.

Naast het onderzoek bij Carrefour voerden de onderzoekers ook experimenten uit online en in hun eigen labo dat eruitziet als een minisupermarkt. Ook daar kozen mensen vaker voor plantaardige eiwitten wanneer dit in het recept van de maaltijdkit vermeld stond. Een andere vaststelling was dat consumenten vaker kiezen voor een ‘analoge vleesvervanger’ die vlees nabootst, zelfs wanneer een natuurlijke eiwitbron zoals seitan naast de maaltijdbox werd geplaatst. Ondanks die vooruitgang moet ook opgemerkt worden dat de overgrote meerderheid nog steeds voor vlees koos.

Sowieso zullen supermarkten verschillende strategieën moeten inzetten om mensen meer plantaardige eiwitten te laten kiezen. Enkel het aanbod vergroten zal niet volstaan
Verder op de ingeslagen weg
Toch zijn de initiatiefnemers tevreden met de resultaten. “Mensen kunnen en willen wel degelijk nieuwe eetgewoonten ontwikkelen als de supermarkt hen daartoe stimuleert en inspireert”, zegt Hendrik Slabbinck, professor consumentengedrag aan de UGent. “Voor nieuwe flexitariërs lijken analoge vleesvervangers een makkelijk opstapje voor een plantaardiger eetpatroon. Sowieso zullen supermarkten verschillende strategieën moeten inzetten om mensen meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten te laten kiezen. Enkel het aanbod vergroten zal niet volstaan.”

Voor Carrefour vormt het experiment de aanleiding om verdere stappen te ondernemen. “Deze studie past in onze inspanningen om de overgang naar meer plantaardig voor iedereen mogelijk te maken”, zegt Siryn Stambouli, woordvoerder voor Carrefour. “Daarom zijn we van plan om deze strategie te versterken, onder andere door de recepten direct in de maaltijdkits op te nemen in plaats van via aparte flyers.”

De studie maakt deel uit van een Europees ‘EIT Food’ project dat in België, Polen en Finland zoekt naar manieren om duurzamer te consumeren. “Wat vaker plantaardig eten is lekker, goed voor je gezondheid en goed voor de planeet”, vertelt projectleider Sarah Braeye van Rikolto, een ngo die werkt aan duurzame voedselsystemen. “Heel wat mensen willen dan ook hun eetpatroon veranderen, maar in de praktijk blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom moeten supermarkten mensen zo goed mogelijk helpen om te gaan voor ‘halfhalf’.”

Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Vilt.
Dit artikel afdrukken