Op verzoek van Foodlog heeft supermarktscanner.nl onderzocht of supermarkten hebben geprobeerd te profiteren van het hamsterende publiek. Commercieel was het een fluitje van een cent om de prijzen een beetje - bijvoorbeeld 10-15% - te verhogen omdat de vraag groot was en de schappen voortdurend leeg raakten. Timothy Dieduksman, oprichter van Supermarktscanner, presenteert vlakke prijslijn WC-papier, het hamsterproduct bij uitstek.
Fluctueerden de supermarktprijzen de afgelopen tijd of zijn er opmerkelijke prijsstijgingen of -dalingen geweest de afgelopen weken. Op donderdag 12 maart werden nieuwe landelijke maatregelen geïntroduceerd tegen het verspreiden van het SARS-CoV-2, het nieuwe Coronavirus dat leidt tot de luchtweginfectie Covid-19.
De dagen na deze bekendmaking trokken consumenten massaal naar de supermarkten om daar bepaalde productcategorieën flink in te slaan. Het hamstergedrag resulteerde in vele troosteloos uitziende lege schappen. Vooral de verkoop van houdbare producten nam flink toe. Daarnaast zijn sinds 12 maart alle online bestelmomenten bij vele supermarkten ver van te voren volgeboekt.
Maken supermarkten gebruik van de situatie door hun prijzen naar boven toe aan te passen naar aanleiding van de ongekend grote vraag van de consument? Of doen ze dat wellicht alleen voor de meest populaire producten?
Op basis van wekelijkse prijsmetingen sinds begin dit jaar van ruim 20.000 producten valt te concluderen dat de supermarkten in de afgelopen 2 weken geen opvallende prijsstijgingen of -dalingen hebben doorgevoerd. Vanaf week 1 dit jaar zagen we meer prijsstijgingen dan prijsdalingen. Die trend werd echter in de afgelopen 2 weken na de landelijke maatregelen niet versterkt.
Onder de prijsstijgers zaten maar weinig 'hamsterproducten', boodschappen die de afgelopen tijd massaal werden ingeslagen. Een gedetailleerde analyse van onder meer de prijzen van rijst, pasta en groenteconserven (zie tabel hieronder) laat zien dat de prijzen van producten binnen deze hamstercategorieën niet zijn gestegen.
Geen slaatje geslagen
Opvallende uitschieters deden zich vooral eerder dit jaar voor en hebben te maken met het prijsbeleid van specifieke merken. Zo is een aantal soorten zalm en tonijn in blik van John West in week 8, drie weken voor de nieuwe landelijke maatregelen, bij meerdere supermarkten duurder geworden terwijl de prijs van andere merken constant bleef. Ook de biologische tarwebloem van Koopmans werd rond week 7 duurder; de prijs van bloem van andere merken, inclusief huismerken veelal stabiel. Verder valt de prijsstijging van suiker sinds begin dit jaar op, maar ook dat was nog voor de Coronacrisis in Nederland en kan daar moeilijk mee in verband worden gebracht
Het oranje kader in de tabel duidt de periode aan vanaf het weekend dat vele schappen in de supermarkten leeg waren na extra aangekondigde maatregelen door het kabinet.
Geconcludeerd mag worden dat de supermarkten producten in de hamstercategorie stabiel in prijs hebben gehouden en geen slaatje uit de situatie hebben geslagen. Supermarktscanner.nl houdt de prijzen dagelijks bij en registreert mogelijke prijsstijgingen dan ook direct. Je kunt de prijshistorie van producten ook zelf inzien, zie hier tarwebloem als voorbeeld. Check ook de prijsontwikkeling van WC-papier maar eens.
*Op basis van wekelijkse prijsmetingen van > 20.000 producten verdeeld over 7 supermarkten
** Op basis van wekelijkse prijsmetingen van > 1.300 producten uit 16 hamstercategorieën zoals op 23 maart aangegeven door het CBS
Dit artikel afdrukken
De dagen na deze bekendmaking trokken consumenten massaal naar de supermarkten om daar bepaalde productcategorieën flink in te slaan. Het hamstergedrag resulteerde in vele troosteloos uitziende lege schappen. Vooral de verkoop van houdbare producten nam flink toe. Daarnaast zijn sinds 12 maart alle online bestelmomenten bij vele supermarkten ver van te voren volgeboekt.
Maken supermarkten gebruik van de situatie door hun prijzen naar boven toe aan te passen naar aanleiding van de ongekend grote vraag van de consument? Of doen ze dat wellicht alleen voor de meest populaire producten?
Op basis van wekelijkse prijsmetingen sinds begin dit jaar van ruim 20.000 producten valt te concluderen dat de supermarkten in de afgelopen 2 weken geen opvallende prijsstijgingen of -dalingen hebben doorgevoerd. Vanaf week 1 dit jaar zagen we meer prijsstijgingen dan prijsdalingen. Die trend werd echter in de afgelopen 2 weken na de landelijke maatregelen niet versterkt.
Geen slaatje geslagen
Opvallende uitschieters deden zich vooral eerder dit jaar voor en hebben te maken met het prijsbeleid van specifieke merken. Zo is een aantal soorten zalm en tonijn in blik van John West in week 8, drie weken voor de nieuwe landelijke maatregelen, bij meerdere supermarkten duurder geworden terwijl de prijs van andere merken constant bleef. Ook de biologische tarwebloem van Koopmans werd rond week 7 duurder; de prijs van bloem van andere merken, inclusief huismerken veelal stabiel. Verder valt de prijsstijging van suiker sinds begin dit jaar op, maar ook dat was nog voor de Coronacrisis in Nederland en kan daar moeilijk mee in verband worden gebracht
Geconcludeerd mag worden dat de supermarkten producten in de hamstercategorie stabiel in prijs hebben gehouden en geen slaatje uit de situatie hebben geslagen. Supermarktscanner.nl houdt de prijzen dagelijks bij en registreert mogelijke prijsstijgingen dan ook direct. Je kunt de prijshistorie van producten ook zelf inzien, zie hier tarwebloem als voorbeeld. Check ook de prijsontwikkeling van WC-papier maar eens.
*Op basis van wekelijkse prijsmetingen van > 20.000 producten verdeeld over 7 supermarkten
** Op basis van wekelijkse prijsmetingen van > 1.300 producten uit 16 hamstercategorieën zoals op 23 maart aangegeven door het CBS
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Inmiddels is de prijs van gewone 'Basic' suiker bij AH zo'n 30 cent duurder geworden, sprak ze droog.
Sligro. Mag 1 persoon naar binnen met een kar. Bij uitzondering ook particulieren
Echtpaar met twee karren (wat moet bij Lidl) mag niet. Om veiligheidsredenen.
Begreep het niet. Twee vriendelijke ingehuurde veiligheidbeamten....
Vroeg het aan een medewerker.
'Denk dat het meer te maken heeft met de run op de hoeveelheid karretjes, die anders leeg rondrijden..
'Hoe kwamen jullie tot het besluit de zaak open te stellen voor particulieren ?"
medewerker 1: Om de hamsterende toeloop op de supermarkten te ontlasten (!?).
medewerker 2: Tja.. De horeca ligt stil en valt weg, dan moeten je toch wat.
Oorzaken hebben vele redenen...
Vandaag voor het eerst:
Uitstekende kwaliteit aspergens bij Lidl. Aangename prijs.
Hoop dat de Horeca nog even hapert (....) ; kan de bevolking ook eens stevig genieten van het witte goud.
Tip: apsperges na schillen en eindstukje er af, koken. Zorgen voor een paar hard gekookte eieren, wit en geel apart verkruimelen; kwart pakje goede boter smelten, paar vastkokende aardappeltjes. Asperges op een verwamde schaal, gesmolten boter er over, verkruimeld eiwit en geel in aparte stroken er over, wat dikkere plakken ham (gewone gekookte ham.., liever Serano; hadden we niet) even 7-8 seconden wellen in het asperge-kookvocht, peterselie er over.
Resultaat: asperges 'oeufs mimosa'
"Geachte klant , in deze moeilijke tijden is het moeilijk om eieren uit het beter leven segment te leveren. Hierdoor kan het zijn dat er scharrel eieren in onze doosjes met het beter leven keurmerk zitten. Ook deze zijn van de kwaliteit die u van ons gewend bent. U betaalt hiervoor de gewone scharrel prijs."
Copy paste
Lijkt me niet er moeilijk toch?
Als het er niet bij zet is het misleiding. Als ik mij koeien 119 dagen weidt maar wel weide premie opstrijk is dar misleiding en moet ik mijn weide premie terug betalen.
Qua gehakt: mij slacht koeien brachten deze week 15% minder op. Wie betaalt het gelag? f
Eduard, meteen? Vlgs mij staat daar een periode voor. Heb ik ongelijk?
En nu is er een eierentekort, zodat er extra eieren geleverd moeten worden waar geen doosjes meer voor bestaan.
Er is ook een gehakttekort, zodat luxevlees (dat onverkoopbaar is in de horeca) nu door de gehaktmolen gaat. De boer krijgt gewoon voor zijn varken uitbetaald en de slachter neemt - denk ik - het margeverlies.
Dick de supermarkten communiceerden niet over het feit dan mensen een product kochten dat het niet was. De doosjes zijn/waren niet voorzien een sticker of een mededinging in het schap.
Pas na aandringen van de pluimvee sector is het balletje gaan rollen. Tijdens ophoktijden worden alle beter leven eieren meteen geklasificeerd als gewoon scharrel eieren en worden ook meteen als scharreleieren aan de producenten uitbetaald.