De topman van de Franse supergigant Leclerc is de eerste supermarktman die zich openlijk uitspreekt tegen het 'geknoei' in de agrofood-keten. Aan de andere kant relativeert hij de impact van het paardenvleesschandaal.
In de Franse opinieweekblad Le Point spreekt de CEO van de supermarktketen Leclerc, Michel-Édouard Leclerc, zich in sterke bewoordingen uit over de 'magouilles terribles', het vreselijke gerommel, in de hele agro-foodketen. Hij spreekt de Franse bedrijven. zoals het betrokken Spanghero, aan op hun eigen verantwoordelijkheid in het paardenvleesschandaal. "We komen erachter dat er vreselijk gerommeld wordt in deze sector en iedereen verschuilt zich een beetje achter het 'koop Frans' - maar blijkbaar zijn het ook de Franse bedrijfven die met het gerommel beginnen"
Leclerc steunt de voorstellen van de Franse minister van Voedselvoorziening (van 'Agroalimentaire', zo'n post bestaat in Frankrijk) om de overtreders streng aan te pakken en de regelgeving omtrent etikettering te herzien.
In hetzelfde artikel vraagt Leclerc zich af waar het nu eigenlijk helemaal over gaat; 'het gerommel betreft zo'n 1.000 tot 2.000 ton levensmiddelen, terwijl er miljoenen en miljoenen tonnen aan producten over de toonbank gaan.' Voor hem weegt de voedselveiligheid zwaar: dit jaar zal Leclerc 6 miljoen euro uitgeven aan analyses naar paardenvlees in de verkochte producten. Overigens wacht Leclerc het oordeel van de gezondheidsauthoriteiten af alvorens te besluiten wat het met de voorlopig uit de schappen gehaalde producten gaat doen.
Fotocredits: header blog Michel-Edouard Leclerc, Leclerc
Dit artikel afdrukken
Leclerc steunt de voorstellen van de Franse minister van Voedselvoorziening (van 'Agroalimentaire', zo'n post bestaat in Frankrijk) om de overtreders streng aan te pakken en de regelgeving omtrent etikettering te herzien.
In hetzelfde artikel vraagt Leclerc zich af waar het nu eigenlijk helemaal over gaat; 'het gerommel betreft zo'n 1.000 tot 2.000 ton levensmiddelen, terwijl er miljoenen en miljoenen tonnen aan producten over de toonbank gaan.' Voor hem weegt de voedselveiligheid zwaar: dit jaar zal Leclerc 6 miljoen euro uitgeven aan analyses naar paardenvlees in de verkochte producten. Overigens wacht Leclerc het oordeel van de gezondheidsauthoriteiten af alvorens te besluiten wat het met de voorlopig uit de schappen gehaalde producten gaat doen.
Fotocredits: header blog Michel-Edouard Leclerc, Leclerc
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het CBL vindt dat de NVWA had moeten waarschuwen, en wast haar handen in onschuld.
Is dat niet een beetje al te gemakkelijk, pot-verwijt-de-ketel? Wél een forse boete voor "de fraudeurs", en niet voor een AH, die ons knollen voor koeien verkoopt?
Hebben een Iglo, Nestlé, Ikea, en AH dan geen eigen eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de producten die ze de consument voorzetten?
Waarom wél excuses en toezeggingen voor verbetering van Tesco, en niet van AH?
Zo'n risico lóóp je toch, dat je toeleveranciers gaan rotzooien.
Moet je niet beter opletten als je je leveranciers een 2% poot uitdraait?