Warme bakkers moeten supermarkten niet als concurrenten zien. Er liggen juist kansen. De opmars van zelfbedieningszaken is niet te stuiten dus if you can't beat them, join them. Bovendien heeft de bakker voor brood dat hij via de supermarkt verkoopt geen geen winkel- en exploitatiekosten. Hogere marges zijn dus mogelijk. Dat stellen Pieter Kuizenga en Hans Stavinga van supermarkt Jumbo in Groningen.
Zonder er ruchtbaarheid aan te geven begon de Jumbo in winkelcentrum De Beren in oktober 2007 met een beperkt broodassortiment van bakker Wilfred Haafs uit Haren. Naast het eigen Jumbo-assortiment, met ondermeer brood van industrieel bakker Borgesius en Goudeerlijk brood, gaan er nu wekelijks 7.000 broodeenheden - zowel hele als halve broden - van Haafs over de toonbank. Dat is bijna 70% van het totale assortiment.
'Warme bakkers moeten supermarkten als kans zien. Supers kunnen met hun brood het niveau van de warme bakker bij lange na niet halen en als je iets zélf niet kunt, huur je het in. Bakkers moeten gaan beseffen dat het zo gaat. Zij zijn de specialisten die ook de supermarkt als afzetkanaal moeten zien', stelt supermarktmanger Pieter Kuizenga.
De prijzen van het brood en een beperkt banketassortiment van Haafs zijn in de Jumbo dezelfde als die de bakker in zijn winkels in Haren, Groningen en Hoogkerk hanteert. Die zijn ongeveer het dubbele dan die voor het brood van Borgesius, maar dat blijkt geen belemmering te zijn voor goede verkoopcijfers en hoge omloopsnelheden.
Behalve het 'normale' brood- en banketassortiment van Haafs verkopen de twee Groningse Jumbo-vestigingen ook Boulange-brood van de Harense bakker, als opvolger van het Oerbrood. Er gaan zo'n 2000 Boulange-broden onder het label Boulange, wekelijks de deur uit. Het speltbrood, dat veel kenmerken van het Oerbrood in zich heeft, is speciaal voor Jumbo ontwikkeld door Haafs, die déze broden niet in zijn eigen winkels verkoopt.
Beide partijen profiteren dus van de intensieve samenwerking. Kuizenga: 'Meer consumenten komen in aanraking met het brood van Haafs. Daar heeft hij in zijn eigen winkels baat bij. En voor ons is het ook aantrekkelijk. Het omzetaandeel van brood in de Groningse Jumbo steeg met 1%. Dat is voor supermarktbegrippen relatief veel.'
bron: Bakkerswereld
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@steven, een tip: je kunt de posting gewoon in den avond schrijven om daarna de tijd van publiceren in te stellen ;-)
Ailko, je was me als vroege vogel te snel af vandaag. Ik had ook een post in mijn hoofd (eindelijk weer wat tijd daarvoor) over brood. Vandaag maakte de VLAM bekend dat de Belg terug meer brood eet.
Het persbericht van BELGA:
"De dalende trend in het thuisverbruik van brood in Vlaanderen is sinds het najaar van 2007 doorbroken. Dat komt onder andere door de dalende koopkracht en de crisis, zegt VLAM in een mededeling over een nieuwe campagne voor de 'wakkere bakker'. De Vlamingen aten in 2008 gemiddeld 87 broden per inwoner, terwijl dat in 2006 slechts 82 broden waren.
Daarnaast gingen ook sandwiches, pistolets, koffiekoeken, gebak en taart er vorig jaar op vooruit in Vlaanderen, met een gemiddeld verbruik per persoon van vijf stokbroden, 147 broodjes, 49 koffiekoeken, dertien gebakjes en zeven taarten. Het aandeel van de bakkers op de markt van de bakkerijproducten steeg van 54,2 procent in 2007 tot 55,3 procent in 2008, na "aanzienlijke" dalingen in 2006 en 2007. De Vlaming gaat dus opnieuw meer naar de bakker voor brood.
Een onderzoek van InSites Consulting toont volgens VLAM bovendien aan dat de Vlaming niet alleen de smaak en de versheid van de producten van de bakker apprecieert, maar een bezoek aan de bakker ook beschouwt als een aangename winkelervaring. De winkelbeleving wordt dan ook op de voorgrond geplaatst in de nieuwe VLAM-campagne voor de 'wakkere bakker', die zaterdag start en op tv, radio, internet en bij de artisanale bakkers zelf loopt."
Leve de crisis dus! We eten er zelfs meer vlaai door.
fabrieksbrood wordt de middag ervoor gebakken en verpakt.
Een goede warme bakker staat 'sochtends om een uurtje of 1 op om echt vers brood te verkopen. dat proef je als het goed is.
Uiteraard niet fout! Ik loop ook liever om voor bakkerbrood dan dat ik fabrieksbrood om de hoek haal...
Maar wat is er qua product zo verschillend aan wat 'de bakker' (brood) levert versus wat 'de kweker' (vers) levert dat de supermarkt in het ene geval samenwerkt en in het andere geval via inkoopcombinaties uitknijpt? Beide producten zijn kort houdbaar, beide producten zijn -in grote lijnen- niet overmatig ingewikkeld, etc.
Is het een kwestie van tijd tot de bakker ook wordt uitgeknepen of is er iets fundamentelers aan de hand?
Mrten,ik vind het opzich niet zo raar dat de bakkers in onze omgeving b.v. samenwerken met de supermarkt.Zeker nu het zo is geworden dat vele bakkers,groentenboeren etc.hun deuren hebben gesloten.Kunnen die 2 of 3 bakkers in ieder geval blijven bestaan.
Wat ook gebeurd: dat er van een bestaande bakker in andere dorpen bakkerswinkels geopend worden en deze mensen hun brood van de al bestaande bakker betrekken.
Ik hoorde ook van een bakker,die nog weinig bestaans recht had,dat hij voor de aan de overkant gelegen snackbar broodjes,croissants etc.ging bakken.
En zo ontstaan er weer nieuwe initiatieven.Niet per definitie fout.