Vorige week werd hier gezegd dat de bakkers een antwoord tegen de supers hadden weten te maken. Jumbo blijkt in staat het om te keren. Als het de bakker motiveert een steeds beter brood te maken, is dat een uitstekende zaak.

Warme bakkers moeten supermarkten niet als concurrenten zien. Er liggen juist kansen. De opmars van zelfbedieningszaken is niet te stuiten dus if you can't beat them, join them. Bovendien heeft de bakker voor brood dat hij via de supermarkt verkoopt geen geen winkel- en exploitatiekosten. Hogere marges zijn dus mogelijk. Dat stellen Pieter Kuizenga en Hans Stavinga van supermarkt Jumbo in Groningen.

Zonder er ruchtbaarheid aan te geven begon de Jumbo in winkelcentrum De Beren in oktober 2007 met een beperkt broodassortiment van bakker Wilfred Haafs uit Haren. Naast het eigen Jumbo-assortiment, met ondermeer brood van industrieel bakker Borgesius en Goudeerlijk brood, gaan er nu wekelijks 7.000 broodeenheden - zowel hele als halve broden - van Haafs over de toonbank. Dat is bijna 70% van het totale assortiment.

'Warme bakkers moeten supermarkten als kans zien. Supers kunnen met hun brood het niveau van de warme bakker bij lange na niet halen en als je iets zélf niet kunt, huur je het in. Bakkers moeten gaan beseffen dat het zo gaat. Zij zijn de specialisten die ook de supermarkt als afzetkanaal moeten zien', stelt supermarktmanger Pieter Kuizenga.Prijzen
De prijzen van het brood en een beperkt banketassortiment van Haafs zijn in de Jumbo dezelfde als die de bakker in zijn winkels in Haren, Groningen en Hoogkerk hanteert. Die zijn ongeveer het dubbele dan die voor het brood van Borgesius, maar dat blijkt geen belemmering te zijn voor goede verkoopcijfers en hoge omloopsnelheden.

Behalve het 'normale' brood- en banketassortiment van Haafs verkopen de twee Groningse Jumbo-vestigingen ook Boulange-brood van de Harense bakker, als opvolger van het Oerbrood. Er gaan zo'n 2000 Boulange-broden onder het label Boulange, wekelijks de deur uit. Het speltbrood, dat veel kenmerken van het Oerbrood in zich heeft, is speciaal voor Jumbo ontwikkeld door Haafs, die déze broden niet in zijn eigen winkels verkoopt.

Beide partijen profiteren dus van de intensieve samenwerking. Kuizenga: 'Meer consumenten komen in aanraking met het brood van Haafs. Daar heeft hij in zijn eigen winkels baat bij. En voor ons is het ook aantrekkelijk. Het omzetaandeel van brood in de Groningse Jumbo steeg met 1%. Dat is voor supermarktbegrippen relatief veel.'


bron: Bakkerswereld
Dit artikel afdrukken