Met creativiteit en vindingrijkheid proberen supermarkten te voldoen aan de toenemende diversiteit van behoeften en er tegelijkertijd aan te verdienen en te groeien. Deloitte (voor)ziet een radicale verschuiving van aanbod- naar vraaggestuurde schappen in de levensmiddelendetailhandel. Kruideniers moeten hun toekomstige markten gaan bepalen: wat wordt er verkocht, aan wie wordt het verkocht en welke producten en diensten creëren waarde. In het rapport 'The Future of Grocery Retail' benoemt Deloitte 6 krachten die belangrijk zijn voor het toekomstbeeld: de veranderende consument, samenleving en cultuur, de groei van nieuwe technologie, radicale onrust in de sector, extreme klimaatverandering en de veranderende economie, beleid en macht.
Voor het rapport werkte de consultingfirma samen met meer dan 800 marktleiders, experts, klanten, insiders, economen, sociologen, beleidsmakers en anderen om een beter inzicht te krijgen in het reilen en zeilen van de supermarktsector. Bovendien bevroeg Deloitte in juni en juli 2023 100 senior executives van Amerikaanse supermarkten met meer dan 10.000 werknemers over de toekomst van de levensmiddelendetailhandel.
Supermarkten bezitten een schat aan data. Toch zegt 8 op 10 leidinggevenden dat ze meer gegevens van derden nodig zullen hebben om hun klanten beter te leren kennenDeloitte schrijft dat de 6 krachten op zichzelf al krachtig zijn, maar elkaar ook nog eens niet-lineair kunnen versterken. Dat kan "grote gevolgen hebben voor de markten, modellen en mechanismen van de sector”. De consultants zien een toekomst voor de supermarkt die zijn focus verplaatst van de massa naar individuele klanten. Consumenten onderscheiden zich steeds meer van elkaar in wie ze zijn en wat ze willen van een supermarkt. Dat maakt dat supermarkten afstappen van verkopen gericht op de massa of de ‘gemiddelde consument’. “Mensen, vooral jongeren, zoeken een doel en omarmen bedrijven die hun overtuigingen en waarden delen”, aldus het rapport.
Hyperpersonalisatie
Nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, gezichtsherkenningstechnologie en bezorging via zelfrijdende voertuigen en drones, behoren volgens Deloitte tot de talloze geavanceerde technologische veranderingen die de supermarkt van morgen kenmerken. Deloitte verwacht dat de supermarkt- en voedingsindustrie gedwongen zal worden om hun bijdragen aan de ontbossing, het energieverbruik en de consumentenverspilling te herzien. Ze moeten zoeken naar een duurzamere bedrijfsvoering.
De ondervraagde leidinggevenden verwachten dat huismerken winkels zullen helpen om zich te onderscheiden en de winstgevendheid te vergroten. Ook verwacht 87% van de leiders dat marketing hypergepersonaliseerd zal worden, 65% denkt dat winkelen binnen 5 tot 10 jaar hypergepersonaliseerd wordt. Vier op de 10 leidinggevenden denken dat in het komende decennium de meeste van hun winkels winkelgestuurde voedselproductie (zoals verticale landbouw) aanbiedt en 63% voorziet op maat ontwikkelende ervaringen en aanbiedingen voor individuele klanten.
Retailmedianetwerken
Supermarkten bezitten een schat aan data. Toch zeggen 8 op 10 leidinggevenden dat ze meer gegevens van derden nodig zullen hebben om hun klanten beter te leren kennen. Middels advertentieplatformen voor digitale advertentieruimte kunnen supermarkten andere bedrijven helpen groeien, zelf winst maken en hun eigen merk laten groeien. Om al die data te kunnen gebruiken, zijn geavanceerde analyses en krachtige machine-intelligentie nodig.
Generatieve AI kan onder meer nieuwe content creëren en zal door supermarktketens sneller worden ingezet dan verwacht, denkt Deloitte. Het haalt de krantenkoppen nog maar nauwelijks, maar onder supermarktmanagers groeit het besef dat generatieve AI hun bedrijfsvoering fundamenteel zal veranderen.
De AI-klantassistent kan je 'moeder' of 'personal assistent' zijn die weet wat je lekker vindt, wat je allergieën zijn, je religieuze beperkingen en waar je op dat moment nutriënttechnisch of gezondheidstechnisch nodig hebtOmarming van generatieve AI?
Minder dan 1% van de topmanagers van grote Amerikaanse supermarkten denkt dat generatieve kunstmatige intelligentie nog lang op zich laat wachten in hun bedrijfsvoering, blijkt uit het onderzoek onder 100 senior executives. Ongeveer 84% van de ondervraagden is bekend met de mogelijkheden en efficiency van generatieve AI-systemen. Ruim 40% van de topmanagers verwacht generatieve AI vóór eind 2023 te gebruiken voor een bedrijfsapplicatie. Een kwart van de respondenten had zich nog niet in de technologie verdiept.
Ook zo’n 40% van de managers verwacht dat generatieve AI kan zorgen voor inkomsten of kostenbesparingen. Supermarkten zijn vooral enthousiast over de mogelijkheid om generatieve AI te gebruiken om met klanten te communiceren en loyaliteit op te bouwen.
Klantassistent
Op de lijst van mogelijke toepassingen staan backofficetaken, het beheren van de supply chain-logistiek, voorraadbeheer en hulp bij het creëren van nieuw huismerkaanbod. ‘Optreden als klant assistant’ is volgens de deelnemers de meest veelbelovende ‘killer-applicatie’ voor generatieve AI in de levensmiddelenindustrie.
Dat kan van alles betekenen, van het reageren op klantenservice-vragen tot het bieden van advies bij het plannen van maaltijden, het helpen kiezen van producten en verkoopwaarschuwingen. Het kan je 'moeder' of 'personal assistent' zijn die weet wat je lekker vindt, wat je allergieën zijn, je religieuze beperkingen en waar je op dat moment nutriënttechnisch of gezondheidstechnisch nodig hebt, om maar een paar voorbeelden te noemen. Om een dergelijk systeem te laten werken, moeten consumenten bereid zijn om hun persoonlijke gegevens te delen die verder gaan dan wat ze vorige week in het winkelwagentje hebben gestopt.
Slechts 22% van de consumenten verwacht dat hun supermarkt AI verantwoord zal gebruikenEn dat kan een heikel punt zijn. Consumenten blijken wantrouwig te staan voor de manier waarop retailers met hun gegevens omgaan. Slechts 22% van de deelnemers aan een enquête onder 2.000 Amerikaanse consumenten die Deloitte voor een aankomend rapport opstelde, verwacht dat hun supermarkt de technologie verantwoord zal gebruiken. “Twee op de 10 is een laag cijfer voor wat sommigen zouden kunnen beschouwen als een van de meest vertrouwde bedrijven in het leven van consumenten”, aldus Deloitte.
Bovendien zei meer dan de helft van de consumenten dat ze liever geen door kunstmatige intelligentie gegenereerde berichten van hun supermarkt ontvangen.
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het zou mooi zijn als AI, in het kader van zoveel als mogelijk lokaal en seizoensgebonden produceren, het weer op zowel korte als langere termijn zou kunnen voorspellen. Met de huidige technieken lukt dat de meteorologen bij lange na nog niet.
Ik moet Wouter #1 gelijk geven.
40 verschillende pindakazen lijkt veel, maar als je de ingrediënten en hun verhoudingen bekijkt van de pindakazen waar pindaolie (deels) is vervangen door andere oliën, geharde vetten, grof gemalen, fijngemalen, met speculaas, chocolade, honing, kom je al een heel eind. Maar ook binnen een enkel receptuur zoals '100% pindakaas' met als ingrediënt uitsluitend pinda's zijn er varianten, te zien aan de Nutriscore A (AH 100% Pindakaas naturel) of C (AH Biologisch 100% Pindakaas naturel). En dan nog de pindakazen van geroosterde pinda's, met chilli, kokos, natrium arm, met zeezout, en binnenkort weer pindakaas met pepernoten.....
Wel grappig ergens.
Aan de achterkant is de productie en USP's van producten onderhand wel uit geharmoniseerd, optimaliseert en samengevoegd. Massaproductie is toch nog immer booming? En dan nu komen met: we gaan differentiëren aan de voorkant.
Staat de prijsconcurrentie van efficiency nog toe dat er ruimte zou zijn voor zoveel diversiteit? Europa is toch juist bezig om etiket taalkundigheid binnen Europa te beperken voor merken/producten.
Wat ik bedoel:
Hoeveel automerken zijn er in Europa
Hoeveel automotor bouwers zijn er, hoeveel uniek motoren
Hoeveel versnellingsbakken bouwers zijn er, hoeveel unieke versnellingsbakken
Hoeveel product inhoudelijk verschillende type ruitewissers zijn er nog?
etc.
hoeveel echte unieke automerken zijn er inhoudelijk op?
Ergens moet ik hier enorm om lachen.
En is dit niet net als ChatGPT, allemaal pre trained Intelligentie op basis van combinaties in het verleden.
Hoe komt de AI als die, zeg 3 jaar draait, nog aan verse AI vrije input voor nieuwe 'unieke' combinaties? try out? net als nu al gedaan wordt met nieuwe producten en promoties...¿?¿
#1 Wouter, zouden er nog 40 verschillende type pindakazen bestaan die uit unieke andere ingredienten samengesteld zijn en daarmee alle 40 unieke punten t.o.v. elkaar hebben. En/of zijn er 40 potjes met inhoud met ieder een ander uniek etiketje qua 'brand' (merk) en lay out en met unieke eancode (dadelijk QRcode > waar veel meer informatie in/achter zit wat product vergelijk op (laagste) detailniveau nog gemakkelijker gaat maken voor software bouwers.
#4 Joep, zou je niet andersom denken? Nl computers (met daarachter AI) laten jou gevarieerder eten? Misschien niet meteen, komen ze nog met rare dingen, kinderziektes en zo, maar wat later?
Als je gevarieerd eet, stuur je de computers in de war, die je proberen jouw vaste eetpatroon aan producten aan te smeren, net zoals de WiFi koelkast met camera's. Nee, jij blijft de intelligentste, jij blijft de baas!
Niet te veel en niet te weinig, zelf pakken, geen vaste standaard hoeveelheden, de rotte delen in de afvalbak ernaast werpen.
Was vandaag in een Carrefour (F) en kocht er 2 porties dunne Franse boontjes die op de markt uitverkocht waren (jammer, want die zijn veel beter dan in de supermarkt). De weegschaal gaf mij 3 keuzes: los, in een Carrefour papieren zak, eigen verpakking. Kies je voor eigen verpakking, dan moet je die eerst leeg op de weegschaal leggen, daarna met inhoud. Mijn herbruikbare Bio katoenen groentezakje van de Intermarché woog 40gr. Begint al een beetje op de service van de groenteman te lijken. Maar de boontjes van Franse bodem in de Carrefour hebben geen steeltjes en zijn deels kapot, die op de markt niet maar zijn wel duurder.