In een persbericht laat supermarktformule DIRK vandaag een geluid horen dat de markt tot op heden alleen kende uit de hoek van gezondheidsactivisten. Het bedrijf pleit voor btw-verlaging op groenten en fruit en zegt hardop dat ongezonde voeding te goedkoop is.
DIRK formuleert dat als volgt: afgelopen jaren zijn gezonde producten veel harder in prijs gestegen dan ongezonde producten. Hierdoor is kiezen voor gezonde voeding voor veel mensen vaak helemaal geen optie. Al jaren zetten diverse gezondheidsinstanties zich daarom in om de btw op groente en fruit te verlagen, maar helaas zonder resultaat.
Dit kan niet langer, vindt supermarktketen Dirk van den Broek. Onder het motto #detijdisrijp start Dirk een online petitie om de belasting op groente en fruit van 9% naar 6% te verlagen. Algemeen directeur Marcel Huizing roept Nederlandse burgers en andere supermarkten op om het initiatief te steunen en met elkaar de petitie te ondertekenen via detijdisrijp.nl.
Consumentenorganisaties, artsen en wetenschappers benadrukken al geruime tijd het belang van gezond eten en menen dat de recente belastingverhoging, waarbij het btw-tarief op voedingsmiddelen is verhoogd, averechts werkt. Ook supermarkten hebben een verantwoordelijkheid om consumenten in staat te stellen om gezond te kunnen eten, vindt Dirk van den Broek. Daarom wil de supermarkt vooropgaan in de strijd voor btw-verlaging op groente en fruit, maar is er ook het besef dat ze dit niet alleen kunnen.
De actie moet gezien worden tegen de achtergrond van de verkiezingen voor de Tweede Kamer die komende maand worden gehouden. De tijd is rijp voor een duidelijke keuze omdat er al zo lang ballonnen door activisten en experts worden opgelaten over lagere btw en lagere prijzen voor gezond voedsel.
Teken mee voor minder btw. De Tijd Is Rijp!
DIRK formuleert dat als volgt: afgelopen jaren zijn gezonde producten veel harder in prijs gestegen dan ongezonde producten. Hierdoor is kiezen voor gezonde voeding voor veel mensen vaak helemaal geen optie. Al jaren zetten diverse gezondheidsinstanties zich daarom in om de btw op groente en fruit te verlagen, maar helaas zonder resultaat.
Dit kan niet langer, vindt supermarktketen Dirk van den Broek. Onder het motto #detijdisrijp start Dirk een online petitie om de belasting op groente en fruit van 9% naar 6% te verlagen. Algemeen directeur Marcel Huizing roept Nederlandse burgers en andere supermarkten op om het initiatief te steunen en met elkaar de petitie te ondertekenen via detijdisrijp.nl.
Consumentenorganisaties, artsen en wetenschappers benadrukken al geruime tijd het belang van gezond eten en menen dat de recente belastingverhoging, waarbij het btw-tarief op voedingsmiddelen is verhoogd, averechts werkt. Ook supermarkten hebben een verantwoordelijkheid om consumenten in staat te stellen om gezond te kunnen eten, vindt Dirk van den Broek. Daarom wil de supermarkt vooropgaan in de strijd voor btw-verlaging op groente en fruit, maar is er ook het besef dat ze dit niet alleen kunnen.
De actie moet gezien worden tegen de achtergrond van de verkiezingen voor de Tweede Kamer die komende maand worden gehouden. De tijd is rijp voor een duidelijke keuze omdat er al zo lang ballonnen door activisten en experts worden opgelaten over lagere btw en lagere prijzen voor gezond voedsel.
Vond nog een artikel over dieeten en effect op hart en vaat ziekten, past misschien niet meteen bij de deze draad maar is een vaker voorbij komend onderwerp hier op FL.
#3 Dick, bij een tweede bloemkool gratis kan de super waarschijnlijk zonder verlies nog de normale inkoopprijs betalen. Niet dat ze dat doen, veel acties worden grotendeels teruggelegd naar de leverancier, als je mee wilt doen in een actie moet je bloeden, algemene stelregel.
BTW omlaag, marge omhoog. Zoiets?
In de Volkskrant toont Jaap Seidell zich kritisch omdat hij de actie van DIRK symbolisch en te gemakkelijk vindt: Maar het stoort hem wel dat juist een supermarkt dit als oplossing aandraagt om het prijsverschil tussen gezond en ongezond te verkleinen.
‘Supers moeten het probleem niet buiten zichzelf leggen en doen alsof het prijsverschil de schuld is van de politiek’, zegt Seidell. ‘Het zijn de supermarkten die vooral met ongezond eten stunten. Dirk is daarop geen uitzondering.’
Seidell wijst bovendien op het geringe effect van de voorgestelde btw-verlaging. ‘Twee zakken chips voor de prijs van één is een korting van 50 procent’, zegt hij. ‘Een btw-verlaging op groente en fruit van 9 naar 6 procent is centenwerk. De tweede bloemkool gratis, dat helpt.’
Bij die tweede bloemkool gratis zijn de boeren natuurlijk weer boos.
Hans Dagevos vindt juist dat DIRK deze actie wel met goed fatsoen kan doen omdat de super geen snoepgoed meer aan de kassa verkoopt en niet stunt met energiedrankjes.
Nergens lof voor de stelling dat ongezond eten te goedkoop is. Dat vind ik nou weer opmerkelijk.
Beleidsmakers kunnen DIRK nu immers vragen wat het bedrijf daaraan gaat doen.
Er is een heel simpele manier om groente en andere verse producten voordeliger te maken, alle artikelen in het schap zelfde opslag op inkoopprijs. Gewoon allemaal 10% of zo.
Moet je kijken hoeveel voordeliger groenten en fruit worden.
En de cola en andere A-merk artikelen fors duurder.