Colruyt lanceert het nieuwe foodconcept Rose Mary, het thuisbezorgen van warme maaltijden.

Silja De Cock van Colruyt noemt het nieuwe concept 'convenience cuisine' en een antwoord op de vraag "naar snelle, verse, gezonde maaltijden, weg van fast food". Wie voor 12 uur bestelt, krijgt zijn maaltijd 's avonds thuis bezorgd door een fietskoerier.

De sterk gereduceerde markt voor uit eten in de uitgaanshoreca die zijn uitweg vindt in de consumentenmarkt voor thuiseten, zal daar uiteraard direct weer onder lijden
De maaltijden worden bereid in de keuken van de Colruyt Group Academy in Ukkel, die sinds de lockdown leeg staat omdat er geen workshops meer kunnen plaatsvinden. Nu functioneert het als 'dark kitchen' waar - zonder gasten in het restaurant - alleen voor bestellingen wordt gekookt. De Colruyt-koks bereiden "verse, kwalitatieve, lekkere en wat specialere maaltijden", schrijft Gondola.

Colruyt ziet Rose Mary als een gezonder alternatief voor andere maaltijdbezorgdiensten. De maaltijden van Rose Mary zijn vers gekookt en kant-en-klaar maar moeten nog wel even opgewarmd worden. Naast de belofte van een gezonder menu, zit daarin het verschil met de restaurantmaaltijden van Thuisbezorgd.nl of Ubereats enerzijds en de maaltijdboxen van bijvoorbeeld Hellofresh (waarvan je de afgepaste ingrediënten nog helemaal zelf moet bereiden) anderzijds.

Nederland: Albert Heijn experimenteert al
Gezien de opmars in coronatijd van maaltijdboxen en het thuisbestellen van kant-en-klaar maaltijden, is het bijna vanzelfsprekend dat ook supermarkorganisaties deze markt testen. In België blijkt Colruyt die stap te zetten met een licht van thuisbezorgde restaurantmaaltijden afwijkend concept waarvoor de klant nog een klein momentje de keuken in moet, maar niet zit met het risico van een te koud geworden maaltijd.

Albert Heijn experimenteerde al in de winter van 2019 met een soortgelijke dienst in de wijk De Baarsjes in Amsterdam. Ook AH afficheert zijn maaltijden als gezonder, maar levert ze na bestelling binnen een half uur warm af in samenwerking met de in de Nederlandse markt ingeburgerde thuisbezorgdiensten Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Topman Wouter Kolk van Ahold Delhaize maakte eind 2018 duidelijk dat hij de markt voor warme thuisbezorging als de zijne ziet.

In Nederland lijkt het wachten dan ook op de eerste super die de markt breed betreedt met dit type horecabesteldiensten voor consumenten thuis. Supermarkten zullen het oprukkende maagaandeel dat bezorgmaaltijden uit restaurantkeukens inpikten weer proberen terug te winnen. Voor de consument kan dat gunstig zijn omdat supermarkten door hun grote winkelomzetten een groot inkoopvoordeel hebben op de kosten voor hun ingrediënten. Nu coronatijden de cateringomzet op bedrijfslocaties en bezoekslocaties zoals musea en dierenparken omlaag duwen, lijkt het bovendien logisch dat ook aanbieders als Albron, Sodexo, Compass en Bidfood hun weg naar deze markt zoeken. De sterk gereduceerde markt voor uit eten in de uitgaanshoreca die zijn uitweg vindt in de consumentenmarkt voor thuiseten, zal daar uiteraard direct weer onder lijden.
Dit artikel afdrukken