Vier Franse winkels van Carrefour hebben het merendeel van de A-merkproducten (denk aan producten van Unilever, Nestlé, Coca-Cola en Mondelez) uit de schappen gehaald om te testen in hoeverre consumenten bereid zijn om uitsluitend huismerkproducten te kopen. Dat meldt RetailDetail.
In de 4 filialen bestaat de keuze op de schappen voor ongeveer 80% uit huismerken. De opzet is te vergelijken met de manier waarop de discounters Aldi en Lidl van oudsher hun producten aanbieden; juist die betaalbare supermarktformules voeren tegenwoordig echter juist méér A-merken.
De test is onderdeel van het grote Transformatieplan dat topman Alexandre Bompard eerder dit jaar aankondigde: het omzetaandeel van de huismerken moet stijgen naar 33%.
Het versterken van het merkimago, betere prijspositionering en grotere marges zijn mogelijke redenen voor de keuze van meer huismerken. Of het werkt is alleen de vraag. Een vergelijkbare opzet van de Belgische supermarktketen Delhaize, de Red Market, heeft niet lang kunnen bestaan.
RetailDetail - Een supermarkt zonder merken? Carrefour test het uit.
In de 4 filialen bestaat de keuze op de schappen voor ongeveer 80% uit huismerken. De opzet is te vergelijken met de manier waarop de discounters Aldi en Lidl van oudsher hun producten aanbieden; juist die betaalbare supermarktformules voeren tegenwoordig echter juist méér A-merken.
De test is onderdeel van het grote Transformatieplan dat topman Alexandre Bompard eerder dit jaar aankondigde: het omzetaandeel van de huismerken moet stijgen naar 33%.
Het versterken van het merkimago, betere prijspositionering en grotere marges zijn mogelijke redenen voor de keuze van meer huismerken. Of het werkt is alleen de vraag. Een vergelijkbare opzet van de Belgische supermarktketen Delhaize, de Red Market, heeft niet lang kunnen bestaan.
#2 Hans,
Ik let op de ingrediënten en als de goedkopere variant me bevalt dan koop ik dat.
Er staan hier in de kast ook zgn Basic varianten, dus de aller goedkoopste variant.
ps. Dit is een sterke marketing. Van Colruyt.
Aggresief maar helder.
A-merken er uit, huismerken er in !
Dat had je gedacht...
A-merken blijven veelal, 'private label' er bij.
Of A-merk wordt het ‘private label’. Van het zelfde of een ander A-merk (Zoals mogelijk in de bovenstaande topic)
De winst van de fabrikanten wordt afgekloven, en de consument krijgt een iets lagere prijs, waarop de supermarkt zeker geen winstverlies lijdt..
Private-label laat de consumenten denken, dat de super zich hard maakt voor hen door zelfde kwaliteit te leveren.
Wij, ik, zei de gek, gebruikte het in onze technische markt om grote distributeurs los te weken van onze concurrenten. Mochten ze op eigen papier onze uitstekende specificaties over nemen, maar niet refereren aan onze projecten en naam.
Je vergroot je omzet en pakt daardoor wel marktaandeel tegen lagere winst, maar efficiëntere, vergrote productie maakt weer veel goed..
Maar hier is het omgekeerde wereld.
Het is de distributeur die in een afgevlakte kwaliteitsmarkt z'n top-leveranciers bij de dinges pakt.
Sta niet gek te kijken dat beiden (originele brand en het 'private label') naast elkaar blijven staan. Dat effect voor de leverancier noemen wij in een dergelijk geval een vorm van 'kannibalisme'.
Dan knaagt het private label van Pietje knaagt niet aan de omzet maar soms erg pijnlijk aan reeds uitonderhandelde winstmarge van het brand label van Pietje.
(Nooit zoveel gelachen, toen een ex marketeer de wasmiddelen opsomde die letterlijk uit de zelfde productie-batch kwamen van een Duits chemieconcern in Nederland. En de huisvrouwen maar kwekken dat OMO beter waste als Dreft.., en het ook echt veel witter waste.)
#1 Systske
Doe je dat laatste ook als de kwaliteit van het huismerk goed is en de prijs lager ?
Dan ben je een dief van jezelf.
Als ik een merkproduct koop is het vaker iets van een minder bekend merk, omdat die variant me dan het beste bevalt. Alleen maar huismerkproducten lijkt me niet echt aantrekkelijk, dus vermoedelijk zou ik dan naar een ander filiaal, of andere supermarkt, gaan.