Vier Franse winkels van Carrefour hebben het merendeel van de A-merkproducten (denk aan producten van Unilever, Nestlé, Coca-Cola en Mondelez) uit de schappen gehaald om te testen in hoeverre consumenten bereid zijn om uitsluitend huismerkproducten te kopen. Dat meldt RetailDetail.

In de 4 filialen bestaat de keuze op de schappen voor ongeveer 80% uit huismerken. De opzet is te vergelijken met de manier waarop de discounters Aldi en Lidl van oudsher hun producten aanbieden; juist die betaalbare supermarktformules voeren tegenwoordig echter juist méér A-merken.

De test is onderdeel van het grote Transformatieplan dat topman Alexandre Bompard eerder dit jaar aankondigde: het omzetaandeel van de huismerken moet stijgen naar 33%.

Het versterken van het merkimago, betere prijspositionering en grotere marges zijn mogelijke redenen voor de keuze van meer huismerken. Of het werkt is alleen de vraag. Een vergelijkbare opzet van de Belgische supermarktketen Delhaize, de Red Market, heeft niet lang kunnen bestaan.
RetailDetail - Een supermarkt zonder merken? Carrefour test het uit.
  • Deel
Druk af