We doen hier wel eens wat onaardig over de grote voedingsindustrie, van Unilever tot Danone en van Nestlé tot Coca Cola. Helemaal fout. Ik heb medelijden met ze. Nee, ik ben niet ironisch.
Coca Cola werd vorige week in de ban gedaan door AH. Als de voorraad die AH nog in huis heeft op is, is het op. Dan moet je ergens anders heen voor je vertrouwde Colaatje.
Het is een prijskwestie. AH wil de prijsverhoging van Coca Cola Comp. niet accepteren en laat zijn macht zien. Je loopt nl. toch niet om, want je doet je de rest van je boodschappen daar. Bovendien is AH wel zo slim om zijn toeleveranciers niet allemaal tegelijk zo aan te pakken. Dan zou je nl. wel ergens anders je boodschappen gaan halen. Volgens Coca Cola zat het te dicht op de ramsj-cola's en moet het merk duidelijk hoger worden gepositioneerd. Daar hoef je niks voor aan je product te doen. Je verhoogt gewoon de prijs. Alleen AH wil dat maar niet snappen, de andere supermarkten hebben er geen probleem van gemaakt.
Wat je ook van Coca's argument vindt, AH maakt handig gebruik van zijn macht en gaat voor de kopende consument liggen. Niks merk oppoetsen omdat het groter, mooier of belangrijker is. AH besluit wel waar het Coca positioneert.
Het zal Coca even een flinke omzetdeuk opleveren.
Met nog veel hardere, maar voor het publiek onzichtbare tactieken werkt AH ook in vlees, vis en groenten en ... daarom is ook je vlees altijd in de aanbieding. Daar kun je nl. als aanbieder meteen naar huis als je niet op de laagste prijs gaat zitten, want je hebt niet eens merkt. Het valt niet op en je komt dus niet in de krant zoals Coca.
Voor je komkommer en aardappels is het niet anders.
Coca zullen ze op de een of andere manier op de knieën krijgen, ook al krijgt Coca waarschijnlijk nog wel iets van de buit die het wilde.
De merkloze krijgt niks.
De echte macht in eten is een supermacht. De supermarkt.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Van ja en meteen ook van neen, schud mijn hoofd.
Van 'ja', supermarkten hebben - laten we het veiligheidshalve de grootdistributie noemen - heel veel macht.
Van 'neen', want hier wordt vuur met vuur bestreden.
Ik geef een voorbeeld dat ik zelf uit de praktijk leerde. Half jaren negentig vorige eeuw: Chiquita wordt aangepakt op haar onverantwoorde productiemethoden op bananenplantages in Latijns-Amerika. In Vlaanderen trekken de Wereldwinkels aan de kar. Die worden prompt bedreigd met rechtzaken. Maar... de grootwarenhuizen pakken de actie mee op en Chiquita geeft het op. Ik durf beweren dat die Better Banana van nu mee het resultaat is van actie toen.
Maar wat ik dus leerde: de grootwarenhuizen werden de boodgenoot (tijdelijk) van NGO's en vakbonden, omdat Chiquita steeds lagere winstmarges overliet aan de distributie. Vergeet niet: in Vlaanderen was een banaan gelijk aan Chiquita. Zo is Coca vaak gelijk aan Cola. Sinds enige jaren voelt Chiquita hoe de winstcijfers krimpen (is een bedrijf in nood!). In de Carrefour hier, wordt 16 procent van de bananen vandaag verkocht onder Max Havelaar-label. Dat doet pijn bij Chiquita;
Overigens: ook Campina vocht onlangs nog zo'n oorlogje met de distributie. Wie won?
Meer info over Chiquita-actie (echt de moeite) :
upsidedownworld.org