Omdat Lidl en Aldi te luxe worden, ontstaat er ruimte in de markt onder de twee Duitse als goedkoop bekend staande discounters. Met de te verwachten inflatie en niet navenant meestijgende salarissen in het verschiet, groeit die ruimte. We hadden het al vaker over de Russische harddiscounter Mere die grootste plannen heeft voor West-Europa. Het bedrijf kondigde begin deze week zijn plannen af voor de Franse markt. In oktober zouden al drie winkels in Franse steden openen. Het gaat om provinciesteden in minder welvarende omgevingen: Thionville (Moezel, het oude mijnengebied), Sainte-Marguerite in de Vogezen en Troyes tussen Parijs en de Bourgogne.

Op termijn moet iedere grote Franse stad een Mere tellen. Het worden winkels met een uitstraling zoals de oude (in 2001 uit elkaar gevallen en grotendeels door Lidl overgenomen) winkels van de Basismarkt in Nederland: kopen uit dozen, geen geld uitgegeven aan winkeluitstraling zodat de klant weet dat hij echt niet te veel betaalt. Mere heeft van dat gevoel een nieuwe kunst gemaakt. De url van de website van het bedrijf staat te koop en vertelt onderwijl hoe no-nonsense de formule is. Plaatjes van de winkels vind je hier.

Mere komt met zekerheid naar België en zei eind juni ook in Nederland naar geschikte locaties op zoek te zijn.
  • Deel
Druk af