Het thema Suikervrij heeft als ambassadeur Eva van Zeeland, alias Miss Natural. Samen starten zij de actie ’21 dagen suikervrij’, hoewel de actie van Miss Natural 3 weken duurt en die van Ekoplaza maar twee.

Van start
Ondanks een rommelige start met tegenstrijdige informatie, geef ik deze actie het voordeel van de twijfel. Het is een bewustwordingsactie en daar sta ik over het algemeen achter. Miss Natural houdt daarnaast normaal gesproken de verhouding 80/20 aan: 80 procent gezond, 20 procent wat minder streng. Lijkt me een mooie verhouding. Ze wil dat we etiketten gaan lezen en nadenken over wat we in ons mond stoppen. Prima.

Bij de dagelijkse mailtjes krijg ik niet altijd een goed gevoel. Helpt dit mensen nu echt de goede kant op?
Vanaf de start van de actie stuurt Miss Natural dagelijks een mail. Op dag 1 belooft ze gouden bergen als je eenmaal stopt met suiker; meer energie, gewichtsverlies, betere weerstand, gezonde haren, mooie huid, hormoonhuishouding weer in balans en ga zo maar door. En dat allemaal door suikervrij eten.

Bij de dagelijkse mailtjes krijg ik niet altijd een goed gevoel. Suiker wordt verguisd en de deelnemers die op Facebook reageren worden met de dag onzekerder. Vragen als ‘mag ik dit’ en ‘wat moet ik nu’ zijn aan de orde van de dag. Eva van Zeeland zelf reageert zelf zelden tot nooit op dit soort vragen. Helpt dit mensen nu echt de goede kant op?

Achtergrond en diepgang
In de mails stipt Eva van Zeeland ook zeker goede punten aan. Dag 4 begint ze over het feit dat gedragsverandering moeilijk is, mede vanwege de reacties van andere mensen. Wat goed om daar aandacht aan te besteden! Maar helaas stopt het bij het benoemen hiervan en tips over hoe ermee om te gaan blijven uit.

Natuurlijk kan je het verder door trekken en alles met suiker uit het eetpatroon schrappen, maar bedenk dan wel dat je de hoeveelheid suiker die je dan in één week bespaart, zo ongeveer gelijk staat aan één koekje. Volgens mij kan je dan beter dat ene koekje laten staan
Dag 5 begint ze weer goed. Ze stelt in haar mail de vraag: “Suiker in de gerookte zalm, waar is dat nu weer goed voor?” Goede vraag! Ik hoop dat ze nu gaat vertellen dat suiker niet alleen maar een marketingmiddel is om eten lekkerder te maken, maar dat het ook nut kan hebben en bijvoorbeeld als conserveringsmiddel wordt gebruikt. Jammer genoeg blijft ook hier de volgende stap uit en schakelt ze direct over naar de boodschap dat ze bij Ekoplaza op zoek gaat naar een suikervrije variant.

Die suikervrije varianten van Ekoplaza die we als redactie krijgen toegestuurd om te testen, vallen overigens prima in de smaak. De gedroogde mangoreepjes zijn een lekker zoet tussendoortje. De sesampasta en pastasaus met gegrilde aubergines zijn ook erg lekker om te gebruiken in gerechten.


De actie via Miss Natural is mij allemaal iets te extreem, iets te ver doorgevoerd. Mensen eten over het algemeen teveel suiker en het is heel goed om daar bewust van te zijn. Maar minder suiker eten hoeft niet zo moeilijk te zijn, zit hem niet in dure producten van die ene supermarkt en komt niet aan op dat hele kleine beetje suiker dat wordt toegevoegd aan mayonaise of brood. Bij navraag liet Jumbo mij weten dat een volkoren brood geen suiker bevat en een Boeren Waldkorn minder dan 1%. Niet een hoeveelheid die het grote verschil zal maken.

Voor 98% van de mensen is de meeste winst is te behalen door te kiezen voor verse groente en fruit, volle granen en te matigen met snoep en koek. Natuurlijk kan je het verder door trekken en alles met suiker uit het eetpatroon schrappen, maar bedenk dan wel dat je de hoeveelheid suiker die je dan in één week bespaart, zo ongeveer gelijk staat aan één koekje. Volgens mij kan je dan beter dat ene koekje laten staan.

Het volgende Ekoplaza-thema is OERsterk. Redacteur Karlijn Remmers zal het stokje van mij overnemen.

Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken