De WHO ontwikkelt nieuwe, strenge richtlijnen voor suiker. Het conceptadvies luidt dat de ideale inname van suikers (zowel van nature als toegevoegd) minder dan 5 energieprocent en maximaal 10 energieprocent is. Voor de gemiddelde vrouw, met een energiebehoefte van 2000 kcal, betekent dit dat zij dagelijks 25-50 gram suikers mag gebruiken. Met suikers bedoelt de WHO alle toegevoegde suikers plus de suikers uit honing, siroop, vruchtensap en vruchtenconcentraat.

Geraffineerde richtlijn
In Nederland (en in veel andere landen) is - gek genoeg - nog geen maximumaanbeveling voor de inname van suikers. Maar uit de Voedselconsumptiepeiling blijkt al wel dat de gemiddelde Nederlander ruim 21% van zijn energie haalt uit suikers. Een beetje minder kan geen kwaad.

Minder suiker betekent dat je de etiketten moet afspeuren naar suikers. En daarbij lijkt de Dagelijkse Voedingsrichtlijn, binnenkort de Referentie-Inname (RI) genoemd, een handig hulpmiddel. Er staat per voedingsstof aangegeven hoeveel je er dagelijks van kunt gebruiken, en hoeveel procent een portie levert aan die RI. Fabrikanten zijn niet verplicht dit te gebruiken. Maar fabrikanten van suikerzoete spullen doen het waarschijnlijk maar wát graag. Want de RI voor suiker is wel heel geraffineerd.

10% = 36%
Deze is namelijk 90 gram voor een gemiddelde vrouw. Dat is flink wat, en dat komt omdat er een aardige rekentruc bij is uitgehaald. In die 90 gram per dag zitten namelijk ook de suikers uit 3 porties zuivelproducten, 200 gram groenten en 200 gram fruit verstopt. Dát vind je niet terug in de kleine lettertjes op het etiket, en dat maakt dat het percentage suiker wel heel rooskleurig uit de bus komt.

Een voorbeeld? Neem een portie Kellog’s Choco’s, een ontbijtproduct dat aardig wat van die toegevoegde suikers bevat die de WHO zo graag wil verlagen. Een portie van 30 gram levert 9 g suikers. Volgens de strenge WHO-richtlijn heb je met die 9 gram al 36% van je suikers binnen, volgens de iets minder strenge norm ook al 18%. Maar volgens de RI op het etiket levert dit ontbijtje je maar 10% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Ik noem dat sjoemelen met suiker. En dat onder het mom van goede informatieverstrekking.

Karine Hoenderdos
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Karine Hoenderdos is diëtist en redacteur van puurgezond.nl

Fotocredits: Kellogg's
Dit artikel afdrukken