Belgische studenten denken dat hun medestudenten meer drinken dan ze daadwerkelijk doen. Zo'n foute perceptie kan gevaarlijk zijn en daarom start de Universiteit van Antwerpen samen met het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs een bewustwordingscampagne.
“De perceptie is dat er ontzettend veel gedronken wordt, terwijl dat in de praktijk veel minder het geval is”, zegt Hanna van Roozendaal, onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen. Dat blijkt uit een onderzoek onder Antwerpse studenten.
Het onderzoek
Het onderzoek, een vragenlijst waar bijna 2.000 Belgische studenten aan meededen, werd uitgevoerd door de Universiteit van Antwerpen in samenwerking met het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) en Universiteit Gent. Het VAD brengt vierjaarlijks het middelengebruik onder Belgische studenten in kaart, door middel van enquêtes.
Uit de beantwoording blijkt dat 78,6% van de studenten zegt maximaal één keer per week alcohol te drinken, terwijl 60,8% denkt dat de gemiddelde student dit twee keer per week of zelfs vaker doet. Daarnaast gaf 64,3% van de studenten aan maximaal één keer per maand dronken te worden, terwijl 73,3% denkt dat de gemiddelde student één keer per week of nog vaker dronken wordt. Bovendien geeft 73% van de studenten aan geen probleem te hebben met het drinken van een non-alcoholisch drankje tijdens een studentenavond.
Een snelle steekproef onder de redactiestagiairs van Foodlog leidde tot verbazing over de opvallend lage alcoholconsumptie: "in mijn eigen omgeving zie ik namelijk vrij veel alcoholgebruik onder studenten". Mogelijk gaven de Belgische studenten sociaal gewenste antwoorden over hun eigen alcoholconsumptie.
Campagne
“Die foute perceptie is niet ongevaarlijk: jongeren kunnen ze als sociale norm gaan beschouwen” waarschuwt Van Roozendaal.
De campagne Alcoholfacts moet verandering in die foute perceptie gaan brengen. De campagne bestaat uit memes (plaatjes met tekst die zich snel op het internet verspreiden) en video’s met feiten over het alcoholgebruik onder studenten. Iedereen kan deze memes en video’s op sociale media delen. Het doel van de campagne: het drinkgedrag onder studenten veranderen en overmatig alcoholgebruik verminderen. Na 3 maanden wordt gekeken wat het effect van de campagne was op het alcoholgebruik onder de Belgische studenten en hoe zij de campagne ervaren hebben. Daarna start de campagne mogelijk op meerdere universiteiten in Vlaanderen.
78,6% van de Antwerpse studenten drinkt
maximaal 1x per week. Check de facts op alcoholfacts.be
Het onderzoek
Het onderzoek, een vragenlijst waar bijna 2.000 Belgische studenten aan meededen, werd uitgevoerd door de Universiteit van Antwerpen in samenwerking met het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) en Universiteit Gent. Het VAD brengt vierjaarlijks het middelengebruik onder Belgische studenten in kaart, door middel van enquêtes.
Uit de beantwoording blijkt dat 78,6% van de studenten zegt maximaal één keer per week alcohol te drinken, terwijl 60,8% denkt dat de gemiddelde student dit twee keer per week of zelfs vaker doet. Daarnaast gaf 64,3% van de studenten aan maximaal één keer per maand dronken te worden, terwijl 73,3% denkt dat de gemiddelde student één keer per week of nog vaker dronken wordt. Bovendien geeft 73% van de studenten aan geen probleem te hebben met het drinken van een non-alcoholisch drankje tijdens een studentenavond.
Een snelle steekproef onder de redactiestagiairs van Foodlog leidde tot verbazing over de opvallend lage alcoholconsumptie: "in mijn eigen omgeving zie ik namelijk vrij veel alcoholgebruik onder studenten". Mogelijk gaven de Belgische studenten sociaal gewenste antwoorden over hun eigen alcoholconsumptie.
Campagne
“Die foute perceptie is niet ongevaarlijk: jongeren kunnen ze als sociale norm gaan beschouwen” waarschuwt Van Roozendaal.
De campagne Alcoholfacts moet verandering in die foute perceptie gaan brengen. De campagne bestaat uit memes (plaatjes met tekst die zich snel op het internet verspreiden) en video’s met feiten over het alcoholgebruik onder studenten. Iedereen kan deze memes en video’s op sociale media delen. Het doel van de campagne: het drinkgedrag onder studenten veranderen en overmatig alcoholgebruik verminderen. Na 3 maanden wordt gekeken wat het effect van de campagne was op het alcoholgebruik onder de Belgische studenten en hoe zij de campagne ervaren hebben. Daarna start de campagne mogelijk op meerdere universiteiten in Vlaanderen.
maximaal 1x per week. Check de facts op alcoholfacts.be
Fotocredits: 'Meme campagne Alcoholfacts',Alcoholfacts.be
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zelfs veel drinken is niet meer te betalen voor studenten lijkt mij!
#1 Jong zal het vooral afhangen wie de vraagt stelt en in welke sociale omgeving ze staan ;-).
Paps en mams worden gerustgesteld vanuit het kot. In het kot zelf...¿?
Mooi dat redacteur Ilse ook een alinea besteed aan de kleine steekproef.
Sociaal wenselijke antwoorden kwam in mij ook direct op bij onderwerpen als deze.
En als ze groot zijn drinken ze meer dan ze zeggen.