Amerika ontdekt ons oerhollandse Goudse wafeltje als koekje. In de 'Dutch stores' waren ze al heel lang te koop voor Nederlandse expats of Amerikaanse consumenten van Nederlandse afkomst. Nu ontdekken echter ook 'echte' Amerikanen de stroopwafel.

"There totally is a stroopwafel market here!", zegt Cassandra Plas die haar stroopwafels op een markt in Florida verkoopt.

Het aantal nieuwe stroopwafelbakkers in de VS stijgt snel. Daaronder zijn Stroopies in Pennsylvania, The Good Batch in New York en Cirkels Specialty Stroopwafels in Salt Lake City. Ze begonnen met stroopwafels omdat ze die van huis uit kenden dan wel er op vakantie in Nederland kennis mee maakten.

Concurrentie
Veel van de wafelbakkers beginnen als foodtruck of kleine bakkerij met directe verkoop, die tevens levert aan lokale koffietentjes. Sommigen kiezen direct een professionele insteek, zoals gespecialiseerde levering in de vorm van beurscatering. Joost Kling, van Eat Dutch Wafels heeft zich stevig in die niche weten te nestelen. Volgens hem groeit het segment specialty foods 'als een gek'. Amerikanen willen bijzondere nieuwe producten.

De opkomende stroopwafelbranche in de VS wordt al meteen sterk concurrerend genoemd. "Je ziet nu overal stroopwafelbedrijfjes opkomen. In elke staat is er wel een", zegt Lily Tsay van Stroopie Gourmet. Zij onderscheidt zich door op evenementen, feestjes en bruiloften in San Francisco en omgeving grote verse stroopwafels te bakken. Ze kosten 4 dollar per stuk. Amerikanen hebben dat wel over voor zo'n heerlijke, warme stroopwafel.

'Strooples'
De naam 'stroopwafel' zorgt nog voor problemen. Als ze 'wafel' horen of lezen, denken Amerikanen aan de dikke Brusselse wafels, die in de VS 'waffles' heten. Daarom kiest een aantal producenten voor een andere naam: 'stroopies', 'strooples' of 'besties'.

De doorontwikkeling van stroopwafels in Nederland staat al tweehonderd jaar stil, terwijl de kwaliteit van de ingrediënten is afgenomen
Wat steevast klanten trekt, is de geur van ter plekke gebakken stroopwafels. Daar komen mensen op af en dan is een gesprekje over die 'gekke naam' zo aangeknoopt. Over belangstelling hebben de stroopwafelbakkers op de boerenmarkten en evenementen niet te klagen. Zij zorgen er bovendien voor dat ons Goudse koekje snel bekend aan het worden in de VS.

'Al 200 jaar stilstand'
De Amerikaanse markt voor stroopwafels nodigt uit tot nieuwe vormen, vindt Abishek Pruisken. Hij startte het bedrijf Rip van Wafels en is heel uitgesproken. Volgens hem staat de doorontwikkeling van stroopwafels in Nederland "al tweehonderd jaar stil, terwijl de kwaliteit van de ingrediënten is afgenomen." Die stilstand ziet hij ook bij zijn Amerikaanse concurrenten: "het gaat allemaal om de smaak, en 'the heritage of the Dutch product' ", zegt hij.

Naar de supermarkt
Pruisken heeft de stroopwafel doorontwikkeld en wil daarmee de markt veroveren. Hij ontwikkelde nieuwe varianten: honing-haver-wafels, ‘dark chocolate sea salt’ en wafels met stukjes kokosnoot. Ook heeft Pruisken een gezonder alternatief ontwikkeld voor de energiereep. Het smaakt als echte stroopwafel maar bevat veel minder suiker. Volgend jaar moeten de koekjes van Rip van Wafels in alle supermarkten liggen: "Dat zit al in de pijplijn. We zijn nu heel klein, met zijn zessen. Maar elk jaar zijn de sales steeds drie keer groter dan het jaar daarvoor. Stel je voor waar we over vijf jaar zijn. Je zult zien dat door ons de stroopwafels doorbreken in de VS.”

Fotocredits: 'Stroopwafels', Takeaway, via Wikimedia
Dit artikel afdrukken