Wat Albert Heijn betreft is het Ik Kies Bewust logo van de industrie een bodemlogo waar haar Gezonde Keuze Klavertje zich positief van onderscheidt. Dit stelde Sander van der Laan, directeur commercie van supermarktketen Albert Heijn, dinsdag op het CBL voedingscongres in Utrecht. De omzet van het klavertje groeide met 23% tegen 9% voor het totale assortiment. Opvallend is dat Van der Laan zijn uitlating deed terwijl de industrie haar IKB logo wereldwijd wil uitdragen middels het Choices programma. Wat Van der Laan betreft kunnen er twee verschillende gezondheidslogo’s ontstaan. Het 'Ik Kies Bewust'-logo kan zich ontwikkelen tot een nationaal en minder streng 'bodem'-logo dat ook Europees kan worden. En daarnaast ziet Van der Laan een bedrijven-logo (zoals het klavertje, red.) dat hogere eisen stelt om zich te onderscheiden. De beoordelingscreteria van het IKB werden twee weken geleden nog aangescherpt waardoor enkele tientallen producten buiten de boot vielen. Tegelijk werd het aantal productcategorieën uitgebreid naar brood. Vlees, fruit en groente. Het aantal IKB gecertificeerde producten zal hierdoor stijgen.
Albert Heijn kwam begin 2006 als eerste met een gezondheidskeurmerk op de proppen, in mei volgden initiatiefnemers uit de industrie met het IKB logo. Maar alhoewel steeds meer bedrijven zich bij 'Ik Kies Bewust' aansluiten peinst Albert Heijn er niet over om zijn logo op te geven.
bron: foodholland
Tegelijkertijd is bij Unilever het volgende geluid te horen:
Het in Nederland bekende Ik Kies Bewust keurmerk dat een initiatief is van Unilever, Friesland Foods en Campina wordt internationaal uitgerold als het Choices Programma. Volgens woordvoerder Jup van ’t Veld zijn al gesprekken gaande met partners in België, Polen, Tsjechië, Griekenland, Frankrijk en de VS. Binnen een jaar moet het My Choice/IKB logo heel Europa dekken.
Het beeldmerk blijft het bekende IKB logo met de tekst in de lokale taal. Het Nederlandse Ik Kiest Bewust wordt in het Engels My Choice enz. De internationale organisatie moet overal hetzelfde verhaal houden, aldus Van ’t Veld. En dus moeten de beoordelingscriteria zoveel mogelijk gelijk zijn. Het kan wel zijn dat er vanwege de nationale warenwet minieme verschillen zijn.
De bedoeling is om internationaal eenzelfde structuur op te bouwen als in Nederland al het geval is. Dat wil zeggen open partnerships van bedrijven en een onafhankelijke wetenschappelijke commissie die de beoordelingscriteria vaststelt. De Amsterdamse hoogleraar voeding en gezondheid Jaap Seidell die nu voorzitter is van de wetenschppelijke commissie van het IKB zal in de toekomst ook de internationale commissie voorzitten.
bron: unilever
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De strijd is niet verrassend maar geeft wel weer een onverbloemde 'edge' aan dit vraagstuk: gezondheid is een concurrentie-item. Vooralsnog lijkt het erop dat AH voor ligt op IKB. Marketingwise dan: zij hebben van het huismerk iets beters - een price premium waard - weten te maken. En ze liepen voor met hun vers categorieen. Iets waaar Unilever of Campina niks mee kunnen.
Van 'biologisch' hebben ze een nog groter succes gemaakt. Combineer ze en AH heeft goud in handen.