Dat blijkt uit een studie naar het effect van het nieuwe beleid in de perceptie en het koopgedrag van moeders. De studie is uitgevoerd door universiteiten in Chili en de VS en gepubliceerd in International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.

Chili voerde in 2016 een anti-obesitasbeleid in dat stoelt op een drieledige aanpak. Ongezonde voeding is voorzien van zwarte waarschuwingsetiketten, kindermarketing is verboden en het aanbod op scholen is gereguleerd.

Het onderzoek richtte zich op moeders, omdat zij de boodschappen doen en het eten klaarmaken. Moeders blijken te snappen dat het nieuwe beleid kinderobesitas tegen moet gaan en ervaren dat de maatregelen hun koopgedrag positief beïnvloeden.

Ook voor kinderen is het gemakkelijk gezondere en minder gezonde voedingsmiddelen te onderscheiden. Als levensmiddelenfabrikanten nog extra voedingsinformatie op het etiket zetten, is dat verwarrend, schrijft Eurekalert.

Gezondere schoolmaaltijden blijken beter te werken voor jonge kinderen, dan voor tieners. Vermoedelijk zijn de jonge kinderen beter te beïnvloeden.

De studie bewijst volgens de onderzoekers dat een aanpak met meerdere elkaar versterkende strategieën bijdraagt aan een andere houding van de moeders ten opzichte van voedsel. De onderzoekers komen binnenkort met nadere resultaten over de manier waarop huishoudens (aankopen) en bedrijven (marketing) hun gedrag hebben aangepast in reactie op het nieuwe beleid.
Dit artikel afdrukken