Het Britse marktonderzoeksbureau Canadean heeft in Groot-Brittannië al een aantal jaren gangbare stoplichten onderzocht. De stoplichten geven een indicatie van de relatieve hoogte van het vet-, zout-, suiker- of caloriegehalte van een product en zijn bedoeld om de consument te helpen een gezonde keus te maken. Het onderzoek door Canadean leverde op dat maar liefst 19 procent van de consumenten vindt dat de stoplichten de koopbeslissing teveel in de war sturen. 15 procent zegt zelfs helemaal niets van de stoplichten te snappen.

Toch zijn de stoplichten niet helemaal verspilde moeite. We leven in een tijd dat consumenten meer weten en willen weten van wat ze eten en drinken dan ooit tevoren. Tevens is er zoveel informatie beschikbaar dat de consument afgeschrikt raakt door de veelheid aan labels, apps en etiketten. Een van de conclusies van Canadean is dan ook dat er grote behoefte is aan één overkoepelend systeem. De stoplichten worden door iets minder dan de helft van de Britse consumenten gebruikt: 46 procent van de consumenten gebruikt ze wel, 32 procent koopt liever een product met stoplicht dan zonder, en 29 procent heeft wel eens een product teruggezet op basis van het stoplicht.

Mark Whalley van Canadean stelt dat de resultaten een wake-up call zijn voor de voedingsmiddelenindustrie. Zelfs een stoplicht blijkt niet voor iedereen begrijpelijk. Maar vooral "moeten producenten nooit aannemen dat een stoplicht op hun product genoeg is om het vertrouwen van de consument te winnen - het is een objectieve kijk op het product en zo wordt het ook door de meeste consumenten gebruikt. Daarom is de belangrijkste conclusie dat de industrie meer open moet staan voor samenwerking aan één aanvaardbaar systeem. De bevindingen wijzen erop dat dit het beste is voor de consumenten, hetgeen dan weer in het belang is van de markt."

In Nederland zijn er ook verschillende labels en keurmerken van kracht. Sinds begin dit jaar timmert Boodschapp stevig aan de weg. Hiermee kun je met je smartphone een product scannen en te weten komen wat de samenstelling ervan is. Het valt te vrezen dat het bereik van Boodschapp nog veel beperkter is dan dat van een stoplicht. Rond het AH en Unilever 'vinkje' horen we niet zoveel meer.

Fotocredits: 2002ttorry
Dit artikel afdrukken