image
Een wijnkelner kan op een prachtige, stemmingverhogende manier een kurk uit een wijnfles trekken. Maar veel wijnen hebben tegenwoordig een schroefdop. Gisteren zag ik wijnleraar André Sauerbier demonstreren hoe je dit probleem op kunt lossen en ook een schroefdopfles imponerend kunt openen. Je verbreekt de verzegeling van de dop hoorbaar bij het oor van de gast en draait hem vervolgens rollend open over de binnenkant van je arm. Niemand in de zaal, inclusief de instructeur zelf, leek 100 procent overtuigd dat dit DE methode was. Maar wie weet.

Anyhow, Sauerbiers Wijninstituut heeft een boekje uitgebracht om jonge kelners beter wijn te laten verkopen, geschreven door Magda van der Rijst en Noëlle Ruitenberg. Er zijn de laatste jaren al planken vol aan laagdrempelige wijnboeken voor consumenten uitgegeven. Maar een laagdrempelig wijnverkoopboek was er volgens mij nog niet. De kurkdroge retrotitel luidt "Ik verkoop wijn in de horeca". Het boekje is zeker vlot, maar vooral ultrageconcentreerd geschreven. Het is ongeveer zo groot als een hand, maar de 78 pagina's lopen over van tips hoe je de gast "begeleidt" in zijn beslissingen om iets beters dan de huiswijn bij zijn eten te bestellen. Er staan heel veel wijnweetjes in, om de gast te bevestigen dat hij een wijze keuze maakt. En natuurlijk bevat het een lijstje wijn-spijscombinaties (spareribs en Malbec uit Mendoza, spekkoek en PX, sushi en champagne brut rosé). De kern is een salestraining, met veel beeldende voorbeelden geïllustreerd.

Jij: "Heeft u zin in een glas wijn als aperitief?"
Gast: "Ja." / "Dat weet ik nog niet."
Jij: "Ik kan u onze X aanbevelen. Die is verkwikkend fris en heeft een mooi zomers citruskarakter." (of iets in die trant)
En nu goed kijken naar de reactie. Dit zijn de momenten waarop een gast zijn ware gezicht laat zien.

Mogelijk vervolg:
Gast: "Dat lijkt mij wel lekker" / "Ik heb zin in iets stevigers."
Jij: "Onze Chardonnay uit Zuid-Afrika, klinkt dat als een goed idee? Die is lekker rond en vol, met een beetje houtrijping."
Gast: "Ja, die lijkt me wel wat, doe mij die maar."
Jij: "En voor meneer ook de Chardonnay, of heeft u liever onze frisse zomerwijn?"


Zoals ik hier al eerder schreef: uit eten gaan is als naar het theater gaan. Dit boekje kan helpen om het scenario te verbeteren. Maar er zou ook eens een boekje voor de restaurantbezoeker uitgebracht moeten worden: "Hoe verdient een restaurant zijn geld aan mij?" Wat dat betreft beveel ik dit verhelderende boekje ook van harte aan aan mensen die vaak uit eten gaan en kans lopen een gesalestrainde wijnkelner te ontmoeten. Ik heb het thuis ook.

Ik verkoop wijn in de horeca
Prijs: € 8,95 + € 2,00 portokosten
Te koop bij wijnimporteur Oud Reuchlin & Boelen

P.S., het bijbehorende persbericht had ook nog een onderzoeksresultaat:

Jongeren tussen de 25 en 34 jaar zijn bereid veel meer geld uit te geven aan kwaliteitswijnen als ze daar in een restaurant beter over worden geïnformeerd. Uit het Trendbox-onderzoek blijkt verder dat meer dan de helft van de consumenten graag advies wil over wijn die bij het eten past. Van de ondervraagden die meer en/of duurdere wijn zou bestellen als er meer informatie wordt gegeven, geeft een derde deel van de respondenten aan, tussen de 10 en 15 euro per fles meer te willen betalen. Voor een goed glas wijn in de horeca wil 55 procent maximaal 4 euro per glas betalen, een derde is bereid tussen de 4 en 6 euro per glas neer te leggen.
Dit artikel afdrukken