De stikstofcrisis lijkt maar niet op te lossen. De Rijksoverheid komt er niet uit. Processen tegen de Staat en provincies worden met gemak gewonnen door NGO's en burgers die een ander beeld van het ideale Nederland hebben dan de overheid. Onderwijl komt de (wegen)bouw tot stilstand en kunnen boeren en hun opvolgers geen beslissingen meer nemen over investeringen in hun bedrijf of stoppen.
1Vandaag maakte een item over al 3 jaar bestuurlijke stikstofcrisis in Nederland. Duidelijke oplossingen ontbreken nog altijd, ondanks het bestaan van ruim 70 werkgroepen.
Alleen al op het ministerie van Landbouw en Natuur werken bijna 60 ambtenaren fulltime aan het probleem. Maar de resultaten vallen tot dusver flink tegen, constateren ecoloog en stikstofdeskundige Roland Bobbink en hoogleraar Milieu en Duurzaamheid Jan-Willem Erisman (Universiteit van Leiden).
"Dat lijkt me rijkelijk veel", reageert Erisman op de aantallen mensen en groepen die aan het vraagstuk werken. "En dan gaat dit alleen nog over het Rijk." Hij wijst ook op de overlegorganen bij alle provincies die niet zijn meegerekend. "Ik vraag me af of het allemaal wel zo nuttig is." Dat is een nette manier om te zeggen dat schaamte het openbaar bestuur zou passen.
Eerdere deze week stelde econoom en hoogleraar Laurens Sloot voor het probleem uit handen van de regering te nemen. De Kamer - volgens ons rechtsstelsel de wetgever - moet volgens de hoogleraar opnieuw beginnen door alle belangen goed te wegen en vervolgens politiek een nieuw kader vaststellen omdat het bestaande tot een onoplosbare knoop heeft geleid.
1Vandaag maakte een item over al 3 jaar bestuurlijke stikstofcrisis in Nederland. Duidelijke oplossingen ontbreken nog altijd, ondanks het bestaan van ruim 70 werkgroepen.
Alleen al op het ministerie van Landbouw en Natuur werken bijna 60 ambtenaren fulltime aan het probleem. Maar de resultaten vallen tot dusver flink tegen, constateren ecoloog en stikstofdeskundige Roland Bobbink en hoogleraar Milieu en Duurzaamheid Jan-Willem Erisman (Universiteit van Leiden).
"Dat lijkt me rijkelijk veel", reageert Erisman op de aantallen mensen en groepen die aan het vraagstuk werken. "En dan gaat dit alleen nog over het Rijk." Hij wijst ook op de overlegorganen bij alle provincies die niet zijn meegerekend. "Ik vraag me af of het allemaal wel zo nuttig is." Dat is een nette manier om te zeggen dat schaamte het openbaar bestuur zou passen.
Eerdere deze week stelde econoom en hoogleraar Laurens Sloot voor het probleem uit handen van de regering te nemen. De Kamer - volgens ons rechtsstelsel de wetgever - moet volgens de hoogleraar opnieuw beginnen door alle belangen goed te wegen en vervolgens politiek een nieuw kader vaststellen omdat het bestaande tot een onoplosbare knoop heeft geleid.
Een “probleem” is niet op te lossen met rammelend beleid en kan helemaal niet opgelost worden met degenen die het veroorzaakt hebben. Elk onderdeel wordt door rechters afgeschoten zolang we met virtuele schade (Aerius) de natuur denken te moeten redden. Aerius met afwijkingen tot 100% wordt door de groene bezwaarmakers niet ter discussie gesteld en heilig verklaard . De werkelijke staat van de natuur zou het uitgangspunt moeten zijn ( wat Europa verlangd) .
We moeten het hele natuurbeleid eens opnieuw tegen het licht houden ,opnieuw beginnen en de absurditeiten (wensnatuur) er uit halen.
Langzaam aan worden de geesten hiervoor wel rijp gemaakt.
Jos, dat denk ik niet: het land zit al te lang vast. Maar eens: zoals het nu gaat, gaat het niet lukken.
Er zal dus door de wetgever een nieuw kader worden gemaakt, nadat de huidige minister is gevallen.
"al drie jaar crisis en nóg geen oplossing in zicht"
En ik voorspel: voor de komende 3 jaar nog steeds geen oplossing.
Is er al een taakgroep aangesteld voor de taskforce van de rijksbrede stuurgroep ter ondersteuning van de nationale coördinator, door minister aangesteld, die speciale stikstof eenheid overziet en de leden alvast kan screenen opdat de verschillende door hen te ontwikkelen indicatoren in een dashboard kunnen worden verwerkt op basis van een, nog aan te besteden, nulmeting?
Het is al wel wat vooruitlopend op de zaken, aangezien er nog geen ondersteuningsteam is samengesteld, die met heldere richtlijnen zal komen, dus kan het nog uitlopen en vertraging oplopen.
(Vrij naar de Speld)