Reacties van de betreffende bedrijven:
Parkheuvel ‘gruwelijk blij’ met tweede ster
Het voelt als het scoren van het winnende doelpunt in de Champions League-finale. Erik van Loo van restaurant Parkheuvel in Rotterdam is dolgelukkig met het behalen van de tweede Michelinster.
Da Vinci na 2e ster: alles vanaf nu anders
Restaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een tweede Michelinster gekregen. Topkok Margot Reuten laat in een eerste reactie weten dat vanaf vandaag alles anders is in Da Vinci.
Moshik Roth emotioneel na tweede ster
Restaurant ’t Brouwerskolkje in Overveen heeft haar tweede Michelinster gekregen. Chef-kok Moshik Roth is erg blij met wat hij heeft behaald. Hij is begonnen zonder achtergrond. Hard werken en achter het product staan is het resultaat van deze tweede ster vertelt Roth.
Vierde Michelinster voor Librije
Jonnie en Thérèse Boer hebben er weer een Michelinster bij. Hun topzaak in Zwolle behoudt zijn drie sterren en het nieuwe restaurant Librije’s Zusje een stukje verderop gelegen, heeft zes maanden na de opening direct een ster te pakken.
Brok in keel bij Van Baggem na ster
Restaurant De Hoefslag heeft weer een Michelinster. Verantwoordelijk daarvoor is de nieuwe eigenaar Karl van Baggem. Van Baggem kreeg een brok in de keel toen hij vanochtend op MissetHoreca.nl het overweldigende nieuws vernam.
Tranen van vreugde bij ’t Nonnetje
De eigenaar van restaurant ’t Nonnetje in Harderwijk, Robert-Jan Nijland, heeft staan ‘janken’ toen hij te horen kreeg dat ze een Michelinster hebben bemachtigd. Zijn nieuwe chef heeft het eerste jaar na zijn start bij ’t Nonnetje direct een Espoir bemachtigd die hij dit jaar weet te verzilveren in een Michelinster.
Eerste ster in Europa op Drents resort
Restaurant Cour du Nord in het Drentse Nooitgedacht heeft een Michelinster gekregen. Het is het eerste restaurant in Nederland en Europa dat hoort bij een vakantieresort. Cour du Nord is een van de vijf restaurants op vakantieresort Hof van Saksen.
Michelingids 2009 in enkele cijfers:
-2 restaurants met 3 sterren
-13 restaurant met 2 sterren, waarvan 3 nieuwe
-68 restaurants met 1 ster, waarvan 12 nieuwe
-87 restaurants met Bib Gourmand, waarvan 31 nieuwe
-28 Bib Hotels
-37 gastenkamers
Voor meer info kijk op missethoreca
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Nick, het is voor iemand die dagelijks bezig is om juist voor de gasten iets goeds neer te zetten een klopje op zijn/haar schouder. Ook de michelin vindt dat er soms te veel gefocused is op het behalen van de ster. Het belangrijkste doel van een restaurant is om mensen te plezieren met je kookkunsten en prettige en aangename vakkundige bediening. Aan de andere kant voeden ze dit prosec ook om er zo veel ophef over te maken, dus zijn ze zelf ook een beetje debet aan dit scoor-gedrag.
Wij weten dat een ster ook niet alles is. Er zijn zat bedrijven die economisch gezonder zijn dan sterren bedrijven.Die realiteit is iets wat niet alle ondernemers onder de ogen willen zien.
@Dick, er is hier een mentaliteit om te scoren ingeslepen in de jonge koks die nu de bedrijven aanvoeren, dat gebeurt vanuit een gezonde en vakkundige basis. Dat lijkt normaal maar is iets wat jaren gekost heeft om het op dit peil te krijgen. We hebben de wereldkampioen opgeleverd, winnen internationaal prijzen ( zowel voor de volwassenen als voor de jeugd) en dat is stimulerend. Dat lijkt allemaal op scoor gedrag maar heeft een hele gezonde invloed voor de gehele horeca. En dat is wat je nu gereflecteerd ziet in de michelin sterren.
Wat is die 'lage landen insteek'? Is er iets dat koks die in Nederland (meer dan elders?) sterren halen bindt, behalve het feit dat ze in Nederland werken en allen in meerdere of mindere mate een in stijl Fransachtige keuken vermengen met invloeden uit eigen regio en de rest van de wereld?
Niet anders dan ik het aantref in Wales, Bayern, Piemonte, de Penedes of Vermont.
Daar zijn de sportverslagen weer!
De reacties van deze scoorkokers zijn typerend. Deze mensen koken om sterren te halen, ipv beloond te worden voor een job die zij in functie van de klant doen. Moest een manager zijn carrière plannen met het oog op lintjes van de koningin, moest een medicus onderzoek doen met als doel een leerstoel of de Nobelprijs, hun collega's zouden hen op hoongelach trakteren.
Maar van koks accepteren wij dat zij hun 'core business' uit het oog verliezen om sterren in een rood Frans boekje na te jagen. En we applaudisseren nog, ook? Beschamend is het.