Producenten zoeken de klant weer op om direct met hem of haar in contact te komen en rechtstreeks uit haar of zijn mond te horen hoe die over zijn producten denkt.

Het jongste voorbeeld van een dergelijke initiatief is worst- en vleeswarenmaker Stegeman. Vleeswarenbedrijf Stegeman - sinds 1858 - opende donderdag in hartje Utrecht het proeflokaal Fam. Stegeman, met de nadruk op dat Fam.

Het verhaal van het merk aan de man brengen
Het blijkt een huiskamerrestaurant te zijn geworden, waar je kunt komen lunchen, belegde boterhammen mee kunt nemen, borrelen, avondeten, vleeswaren ontdekken en proeven. Stegeman gebruikt het proeflokaal om het verhaal van het merk aan de man te brengen. "Je maakt kennis met herinneringen aan vroeger en ideeën voor de toekomst". In Fam. Stegeman is iedere maaltijd een workshop, waarmee Stegeman "'wil laten zien hoe je thuis ook inspiratie uit vleeswaren kunt halen."

Feedback van de consument
Foodlog was er bij. Onze redacteur ter plekke merkte op: "De 'workshop' was erg leuk en lekker. Het begon met wat sprekers over het ontstaan van Stegeman en het idee achter dit restaurant. Dat ze meer feedback willen van de consument en dat ze willen overbrengen dat hun producten veelzijdiger zijn dan alleen met wat boter op je brood te eten. Daarna kregen we uitleg over het proces dat gebruikt wordt om de droge worsten te maken. Hoe de houdbaarheid en de aroma's tot stand komen. Vervolgens hebben we gerechten van hun kaart zelf bereid en konden we hun vleesproducten proberen met allemaal ingrediënten."

Stegeman geeft de grote anonieme worstfabriek weer een eigen gezicht.

Fotocredits: Christiaan Krouwels
Dit artikel afdrukken