EVMI, het Nederlandse blad voor voedingsmiddelentechnologie, haalt deze week een interview aan met een aantal wetenschappers die werken aan het Europese project TeRiFiQ. Het is erop gericht verwerkte producten uit de voedingsmiddelenindustrie minder vet, suiker en zout te laten bevatten en toch niet anders te laten smaken.

Dat blijkt zo zijn grenzen te hebben, zeggen de wetenschappers die er aan werken. De Nestlé's, Procters en Unilevers kunnen niet ongestraft doorgaan met het reduceren van suiker, zout en vet zonder de smaak geweld aan te doen of hun toevucht te nemen tot hightech, onnatuurlijke ingrepen.

Rare reclames
Jean-Michel Lecerf, hoofd Voeding van het Institut Pasteur in Lille, is zelfs van mening dat de toepassing van technologieën om de zout-, suiker- en vetgehaltes in voedingsmiddelen terug te dringen alleen resultaat kan hebben als consumenten anders gaan eten en uit eigener beweging gaat kiezen voor minder lekkere producten.

Je ziet de reclames al voor je:
- "de Nieuwe Magnum, gezonder maar minder lekker!"
- "de nieuwe kroket van Mora, 100% gezond, over de smaak moet je niet zeuren"
- "Nieuwe Coca Cola - nu eindelijk met stevia én zonder fosforzuur; goed voor je tanden en je lijf, maar de smaak van echte Cola konden we niet imiteren"
- "Nieuw: salami met veel minder zout, maar vol E621 voor de smaak"

Gedragstherapie
Wat nu? Unilever stelde afgelopen week nog dat het zijn producten natuurlijker én lekkerder gaat maken. TeRiFiQ is opgezet om zulke bedrijven te helpen. Het project moest eraan bijdragen om ons ongemerkt gezonder te laten eten zonder ons in ons eetgedrag te storen. Kennelijk komen technische wetenschappers nu tot de ontdekking dat het geheim niet zit in voedingsmiddelentechnologie maar in gedragstherapie. Het werkelijke probleem is immers niet zozeer wat we eten maar hoeveel en hoevaak we dat doen.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dieetwetenschap blijkt opeens een sociale wetenschap te zijn. Alleen is ze nog in handen van de stofjes-, techniek- en machinesmensen. Daarom zeggen ze dat de consument het zelf moet doen. Dat is echter een illusie.

Fotocredits: screenshot, TeriFiQ
Dit artikel afdrukken