Koffiegigant Starbucks start in Europa als restaurant. De primeur is voor de vestiging op vliegveld Stansted in Groot-Brittannië. Je blijft welkom voor een Latte of Frappucino, maar vanaf 16.00 's middags ook voor de Starbucks Evenings.

Ter plekke kun je genieten van een warm of koud gerecht. Daar kun je ook een glas wijn of een biertje bij bestellen. Meenemen kan niet. Tijdens de Starbucks Evenings blijft het normale assortiment ook beschikbaar.

In de VS experimenteert Starbucks al geruime tijd met het verruimde maaltijd en drankenassortiment. Daar zijn nu zo'n 30 vestigingen die een 'evening menu' bieden.

Keus uit 10 wijnen
Wat kun je zoal verwachten? De Daily Mail geeft een voorproefje: 'spiesjes met garnalen, chorizo, cherry tomaatjes en basilicum met een gerookte chili-ketchup', vegetarische 'crudités', 'pulled pork' en 'truffle mac and cheese' worden op de menukaart geflankeerd door een selectie van 10 verschillende wijnen, Peroni Nastro Azzuro-bier en cider. Je kunt ook kiezen voor een kaasplankje (met lokale, want Britse kazen).

In Groot-Brittannië heeft Starbucks ongeveer 700 filialen. Of en wanneer het evening programma daar ook te krijgen zal zijn, is (nog) niet bekend.

Abonnement op exclusieve, versgeroosterde bonen
Starbucks lanceerde deze week bovendien een tweede initiatief. In de VS is het vanaf nu mogelijk een online abonnement te nemen op exclusieve koffie's. Je hoeft er niet voor naar de winkel. Het abonnement houdt in dat je maandelijks een pak met exclusieve, versgebrande bonen krijgt geleverd vanuit de nieuwe Starbucks Reserve® Roastery and Tasting Room in Seattle.

Starbucks belooft de 'unique, super-premium, small-lot' koffiebonen binnen 48 uur na het branden naar de abonnees te versturen. Topman Howard Schultz noemt de abonneeservice 'de verste, snelste en innovatiefste koffieboon-ervaring in de markt'. "Door de magie van dit unieke retailtheater [de Reserve® Roastery and Tasting Room, nvdr] te combineren met onze digitale infrastructuur brengen wij twee van onze sterkste punten samen en maken we het mogelijk dat de klant de zeldzaamste koffie's ter wereld kan ervaren in de privacy van hun eigen huis of waar ze onze unieke premiumkoffie dan ook maar willen ervaren."

Fotocredits: Starbucks
Dit artikel afdrukken