Starbucks gaat een bijzondere samenwerking aan met The New York Times. Wired zegt "Starbucks wordt een soort uitgever."

Starbucks-app
De koffieketen heeft een loyaliteitsprogramma waar miljoenen van zijn klanten aan meedoen. Ze kunnen via de Starbucks-app vooruit bestellen, betalen, barista’s tippen en gratis het lied van de week downloaden. Vanaf volgend jaar komt daar het NYT nieuws van de dag en door Starbucks geselecteerde artikelen gratis bij. Wie liever een papieren krant koopt, verdient punten voor het loyaliteitsprogramma.

Klantenbestand verbreden
Voor The New York Times is het een nieuwe manier om consumenten te bereiken en nieuwe doelgroepen aan te spreken. “We werken al langer samen en we zijn blij dat onze digitale relatie door deze overeenkomst verder uit kunnen breiden”, laat NYT-CEO Mark Thompson weten.
Starbucks wil de binding met zijn klanten versterken.

Eerste stap
Mogelijk blijft het niet alleen bij artikelen uit The New York Times. De koffieketen denkt eraan om ook artikelen van andere media gratis op de Starbucks-app aan te bieden. Starbucks-ceo Howard Schultz voorziet een toekomst waarin de Starbucks-retailervaring naadloos verbonden is met de mobiele apparaten die miljoenen klanten dagelijks met zich meedragen. “Onze relatie met The New York Times is het perfecte voorbeeld om deze visie tot leven te brengen”.

Toekomst voor nieuws?
Krantenuitgevers maken zich al jaren zorgen omdat ze abonnees verliezen. Die pikken het nieuws liever overal gratis op. Als echter niemand meer bereid is te betalen voor nieuws, stopt de nieuwsvoorziening. Wired verwelkomt de samenwerking dan ook met de woorden "misschien heeft nieuws zo echt weer een toekomst".

Fotocredits: ‘Breakfast paper old style’, Joe Strupek
Dit artikel afdrukken