Na Radler-op-een-stokje introduceerde Bavaria deze week meer ijs met alcohol: een tube-ijsje met 1% en een beker schepijs met 2% alcohol. Dit tot ongenoegen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. Het ijs is veel te gemakkelijk verkrijgbaar. "Bavaria doorkruist het NIX18 beleid door nieuwe producten op de markt te brengen die ongetwijfeld extra aantrekkelijk zijn voor minderjarigen,” zegt Wim van Dalen, directeur van STAP. Van Dalen voorziet ook problemen met de alcoholregelgeving omdat de bevroren Radlers daar wel onder vallen, maar voorverpakt schepijs met alcohol niet. Ook vallen alle ijsjes onder het btw-tarief van 6%, en niet 21% zoals alcoholhoudende dranken. “Allemaal zeer verwarrend,” aldus Van Dalen. STAP wil dat alle producten met meer dan 0,5% alcohol onder de Drank- en Horecawet vallen, "voordat het alcohol-ijsje een bekend en populair product wordt onder kinderen en jongeren."
STAP - Persberichten
  • Deel
Druk af