Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil dat 200.000 mensen uit de file op de fiets gaan. De Randstad groeit tot 2040 fors. “Het is mijn ambitie om te zorgen dat de mensen vlot naar hun werk, school, familie of vrienden kunnen. De fiets levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid, de leefbaarheid en gezondheid. Het zorgt voor minder files en geeft ruimte aan mensen die geen keuze hebben. Daarom wil ik het fietsen stimuleren met als doel dat er 200.000 extra forensen uit de auto gaan en dat we samen 3 miljard meer fietskilometers gaan maken.” Aldus Van Veldhoven op de website van haar ministerie.
Rijksoverheid - Staatssecretaris Van Veldhoven: 200.000 mensen uit de file op de fiets
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Leve de marktwerking in het Openbaar Vervoer!
En qua fietspromotie: reken maar uit Gert, deze kabinetsperiode vanuit den Haag
maximaal 40 procent van 250 miljoen, plus 26 miljoen voor fietsknelpunten, en 76 miljoen voor fietsenstallingen bij stations: nog geen kwart miljard, een schamele 60 miljoen per jaar...
Het contrast tussen de investeringen in de auto en het spoor is ook regelrecht schrijnend.
Er ligt nu een kleine 3.500 km spoor, waarvan 1/4 nog enkelbaans, en eveneens 1/4 niet geëlektrificeerd: diesels. De lijn Leiden - Woerden blíjft enkelspoors, met veel vertragingen ten gevolg. In 2012 de laatste nieuwe 50 km spoor tussen Lelystand en Zwolle.
Bijna 20 jaar na miljardeninvesteringen in de HSL zelfs nog steeds veelvuldig storingen met vervangende boemeltjes die maximaal 160 rijden op een traject dat ontworpen is voor 300 km/uur, met luttele Thalysdiensten met prijzen factoren hoger dan vliegtickets.
Vergelijk dat eens met de behandeling van de auto:
De laatste 30 jaar is de totale lengte aan snelwegen nog met zo'n 50% toegenomen.
En hoeveel baans is de A2 tussen Amsterdam en Utrecht inmiddels?
Hoeveel steekt Rutte3 in nieuw auto-asfalt en die 80% korting op de leasebijtelling
(4% versus 20%) voor Tesla's van een ton en meer?
Kosten van alleen al die goede 7.500 Tesla's die nu rondrijden:
zo'n 150 miljoen per jaar.
Meer dan tweemaal die 60 miljoen/jaar die van Veldhoven nu uittrekt
om te proberen die 200.000 mensen op de fiets te krijgen.
Ik vrees dat je dus nog even zult moeten wachten op je snelfietsverbinding met Utrecht, Gert...
Voor het OV is men ambitieuze plannen aan het maken, maar het geld moet van Den Haag komen. Een knelpunt is verder de tegenstrijdige belangen van bus- en treinexploitanten. Ik hoor iets over afspraken in achterkamers, afspraken die niet in het belang van de reiziger zijn.
Lange afstandsfietsroutes, die zijn er niet of nauwelijks.
Hoe regel je dat, niet denk ik, want de mens doet tpch wat ie zelf het makkelijkst vind. 1 van de weinige dingen die kunnen helpen is net als het verbieden van zoete drankjes op school verbieden van met de auto gebracht/gehaald worden, maar ja, wat ha je dan voor protesten krijgen.
Of deze dame van Veldhoven moet tv campagnes rvoor maken, maar of dat helpt........
#5 Astrid,
Leuk gezegd, maar hoe regel je dat?
... en de huizenprijzen in Utrecht exploderen!
Verhuizen is voor velen geen optie (en dat zeker niet bij ook nog eens kortere werkverbanden).
Juist ook daarom is het van belang de grote (werk)centra bereikbaar te houden.
Met de auto lukt dat niet meer, en het OV loopt ook tegen zijn grenzen aan, voor zover er al voldoende in wordt geïnvesteerd.
Ga jij veel opschieten met die dure verbreding van die A27, die de files weer voornamelijk
gaat verplaatsen - zelfs de stad in! - en waar ook weer een hele lap Amelisweerd voor wordt opgeofferd, Gert?
Wat zou jou nu helpen om sneller in Utrecht te komen (of bijv. misschien meer thuis te werken)?