De duurzame supermarkt Marqt wil maar niet lukken. Het bedrijf bestaat inmiddels 10 jaar, heeft nog nooit winst gemaakt en moet met 15 vestigingen een duur en groot assortiment in de benen zien te houden. Onderwijl kreeg Marqt een geduchte concurrent in de vorm van Ekoplaza. Dat bedrijf heeft een formule die veel duidelijker gepositioneerd is voor de donkergroen georiënteerde consument met wantrouwen tegen gevestigde winkelformules: alles is er 100% biologisch. Marqt voert naast biologisch ook andere producten die het bedrijf 'duurzaam' noemt. Dat is een te vaag begrip waar inmiddels de assortimenten van de gevestigde supermarkten ook ruimschoots in voorzien, tegen aanmerkelijk lagere prijzen.

Marqt is geen supermarkt, maar een bedrijf dat een beperkt aantal dure vestigingen met een gezamenlijke inkoop en een te groot en te duur assortiment met te weinig omloopsnelheid probeert te runnen, fluisteren kenners van het kruideniersvak al jaren. Zoiets is met name op het gebied van vers niet bevorderlijk voor de kwaliteitsperceptie van klanten - producten liggen te lang - en levert een hoog dervingspercentage op. Dat remt de omzet en laat de inkoopkosten stijgen. Zeker bij de start van Marqt kampten de winkels zichtbaar met dat euvel.

'Verschil van inzicht'
In de top rommelt het nu, meldden diverse media gisteren. Nog geen jaar na zijn aanstelling vertrok algemeen directeur Joost Leeflang. De reden die wordt opgeven was 'een verschil van inzicht'. Leeflang, verrassend genoeg een oud-Philips manager zonder echte ervaring in het winkelvak, wilde het aantal winkels verviervoudigen van 15 naar 60. Die zouden kleiner moeten worden met een kleiner assortiment.

Dat klonk verstandig, maar was kennelijk toch niet de bedoeling van de aandeelhouders. RTL Z ontdekte dat onlangs ook de gehele Raad van Commissarissen, die voornamelijk bestaat uit aandeelhouders, is opgestapt. Naar verluidt omdat het ongewenst is dat aandeelhouders als commissaris het bedrijf mee besturen. Het bedrijf zou een nieuw, onafhankelijk commissariaat willen aanstellen. Vermoedelijk omdat de verschillende inzichten van de diverse groep aandeelhouders het bedrijf geen goed zou doen.

'Samenwerking en strategische allianties'
Marqt zegt alweer druk te zijn met een 'herijking van de strategie', waarbij nadrukkelijk wordt gekeken naar 'samenwerking en strategische allianties in de markt'. Dat klinkt naar meeliften op de inkoop van grotere formules en doet vermoeden dat die uiteindelijk de winkels qua assortiment overnemen. Staat de tent te koop? Nee, zegt een woordvoerder tegen RTL. Toch begint het erop te lijken dat er een crisis te veel is bereikt om nog zelfstandig verder te kunnen.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken