De Staat gaat in cassatie tegen de uitspraak van het gerechtshof in de Urgenda-zaak. Het kabinet wil het principiële vraagstuk op welke wijze beleidskeuzes van de regering juridisch kunnen worden getoetst, voorleggen aan de Hoge Raad. De cassatie-procedure heeft geen gevolgen voor de inzet van het kabinet om de CO2-uitstoot in 2020 met 25% te verminderen. Het kabinet blijft daar onverminderd aan werken.
Het gerechtshof in Den Haag heeft vorige maand in de procedure tussen Urgenda en de Staat een eerder vonnis van de rechtbank bevestigd. Dit betekent dat de CO2-uitstoot in Nederland in 2020 met 25% moet zijn afgenomen ten opzichte van 1990. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) komt begin volgend jaar met prognoses voor de CO2-uitstoot in 2020. Als daaruit blijkt dat aanvullende maatregelen nodig zijn, dan zal het kabinet deze maatregelen nemen.
Het kabinet heeft een ambitieuze klimaatagenda; het tekent cassatie aan om de principiële kwestie over de beleidsvrijheid van de regering. Het gerechtshof heeft geconcludeerd dat het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens (EVRM) Nederland verplicht tot CO2-vermindering. Het hof beperkt in zijn uitspraak de beleidsvrijheid van de Staat bij het vaststellen van de omvang van deze reductie. Dat kan grote gevolgen hebben voor de vrijheid van kabinetten bij het maken van klimaatbeleid en op andere beleidsterreinen.
'Gewoon niet waar'
Directeur Marjan Minnesma van Urgenda noemt de motivatie van de regering "gewoon niet waar." Ze zegt: "Als het echt een principekwestie zou zijn, had het kabinet allang meer maatregelen aangekondigd om de uitstoot tegen te gaan."
Krachtens de klimaatakkoorden van Parijs heeft Nederland zich verplicht de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met een kwart te verminderen. Volgens duurzaamheids NGO Urgenda is het huidige beleid "bij lange na" niet genoeg om dat doel te halen. Het kabinet moet minder denken in economische haalbaarheden en meer in klimatologische noodzakelijkheden, vindt Urgenda met zoveel woorden.
Het hof oordeelde dat een reductie van 25 procent ten opzichte van 1990 in het jaar 2020 noodzakelijk is. Het kabinet heeft de plicht daar al het mogelijke voor te doen vanuit de zorgplicht van de Staat.
Mocht de Hoge Raad het hof gelijk geven, dan kan ze alleen maar geïnspireerd zijn door het gevoel van een staat van urgentieHet gerechtshof achtte zich bevoegd om de Staat in de Urgenda-zaak tegen het beleid van Rutte III in het ongelijk te stellen. Het oordeelde dat de rechtbank rechtsbescherming moet bieden, ook in zaken tegen de overheid, en daarom niet op de stoel van de politiek zat door te oordelen dat het kabinet zich niet aan afspraken hield.
Grijs gebied tussen droom en daad
De Hoge Raad controleert de rechter en zal geen inhoudelijk oordeel over de klimaatzaak vellen; de Raad beperkt zich tot de vraag of het recht correct is toegepast. Juristen beoordeelden de uitspraak van het hof tegen de Staat reeds als gewaagd omdat de vraag wel degelijk gesteld kan worden of een rechter beleid kan toetsen. Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat heeft binnen het kabinet de taak beleid te realiseren. Hij realiseert zich dat de zware maatregelen die Nederland moet treffen, ons land economisch onevenredig diep zullen raken in vergelijking met buurlanden en is ook verantwoordelijk voor het het economisch welvaren van ons land. Daarom werkt hij aan de medewerking van andere Europese lidstaten om bijvoorbeeld een significante belasting op CO2-uitstoot te kunnen heffen. Zo hoopt hij bedrijvigheid in Nederland te houden omdat wegtrekken naar omliggende landen geen zin heeft.
Het oordeel van de Hoge Raad gaat over de vraag over de politieke ruimte die de Staat in de persoon van minister Wiebes wordt gegund om beleid mogelijk te maken. Als de Hoge Raad het onwaarschijnlijke oordeel velt dat het gerechtshof het recht correct heeft toegepast, dan komt Nederland voor de bijzondere situatie te staan. Vanaf dat moment verdwijnt het grijze gebied van geven en nemen waar het maken van deelkeuzen en zich vormende alternatieven om doelen te realiseren altijd mee te maken heeft; tussen droom en daad staan dan opeens geen wetten en praktische bezwaren meer.
Mocht de Hoge Raad het hof gelijk geven, dan kan hij alleen maar geïnspireerd zijn door het gevoel van een staat van urgentie. Nood breekt immers wetten, maar wordt vooralsnog bepaald door een inschatting van toekomstig gevaar en het effect van maatregelen, zoals klimaatbeleidcritici als Marcel Crok niet ophouden duidelijk te maken. Dat laatste maakt deze zaak zowel complex als compleet politiek.
Ja hoor, Staat. Ga vooral in #cassatie. Alsof er niet genoeg andere dingen te doen zijn, zoals klimaatdoelen halen. https://t.co/hSq2mbkK5R pic.twitter.com/LdhRl6iLuX
— Hanneke van Ormondt (@Hanneke_vO) November 16, 2018
Op 29 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'Kabinet hard onderuit in race naar Urgenda-doel: het doel kan niet meer worden gehaald'. Ipv 25% reductie tov 1990 nog maar 20-21% haalbaar. Minnesma zal niet schromen om vanaf 2021 jaarlijks een dwangsom van een half miljard te vragen. Alle opties zijn 'too little, too late'. Ideetje: shutdown.
In een begeleidend artikel wordt voor draconische maatregelen gepleit? De argumentatie van het kabinet voor het niet voldoen zijn zwak: ze wisten het al in 2015. Snel verhogen van de energiebelasting en verlagen maximumsnelheid misschien?
#4, Dick V, er komt wat herrie.
Tegelijk: het bleef hier nogal stil. Ik kan moeilijk interpreteren wat dat betekent.
#1, Niek wat suf dat ik in de tekst op een aantal plekken Raad van State schreef waar het natuurlijk inderdaad Hoge Raad moet zijn. Geen kleinigheid, dommige onoplettendheid.
Er worden vele rechtszaken tegen de Staat gevoerd en tegen besluiten van het bestuur. Zo is onze rechtstaat georganiseerd. Dat vinden politici doorgaans ook goed. Nu m.b.t. de Klimaatzaak dus blijkbaar even niet. Maar dat komt omdat de politici hun kerntaak veronachtzamen.
Kerntaak van het bestaan van een overheid is veiligheid voor land en volk. Zo is de Staat eigenlijk ooit ontstaan. Dit heet dan de nachtwakersstaat. Veiligheid voor land (grondgebied) en volk (inwoners) doe je via veilige dijk, justitie, defensie en dus veilig klimaat. Dat er een Welvaartsstaat is gebouwd, met allerlei belangen en verworven rechten, komt omdat er op de Nachtwakersstaat een heel bouwwerk bovenop gebouwd is. Maar dat kan alleen bestaan op die basis va veiligheid. De politici inclusief de regering hebben de Trias Politica maar te snappen en hun zorgplicht maar serieus te nemen. Anders zijn het niksnutten en charlatans.
(Wellicht zijn zulke politici die de kerntaak en zorgplicht in de waagschaal stellen zelfs staatsgevaarlijk en doen dan in mijn ogen aan landverraad. Gezien het feit dat blijkbaar in het verkiezingsproces politici die goed scoren op charlatanonderwerpen en valse beloften in verkiezingen, zijn er vele politici van allerlei partijen, links en rechts 'verantwoordelijk voor dit sentiment. De rechter floot hen terug.)
In mijn ogen werkt gezien de vonnissen de Rechtstaat met haar 3e macht, de Rechtspraak. De Rechtspraak corrigeert het bestuur waar nodig.
Dick, een kleinigheid, maar de staat gaat in cassatie bij de Hoge Raad, niet bij de Raad van State. Dat zijn twee verschillende organen.