Speciale sportrepen en -gels maken plaats voor ‘echte’ voedingsmiddelen. Dat zou blijken uit een rapport van voedingsanalist Julian Mellentin genaamd ‘Real food’ – the strategy that’s transforming sports nutrition waarin hij deze verschuiving omschrijft.

“Zowel professionele atleten als amateursporters laten gels en repen met ‘kunstmatige ingrediënten’ links liggen en kiezen voor ‘echte voeding’,” zegt Mellentin. Pindakaas, bananen en honing maken hun rentree, maar dan wel in een nieuw jasje.

Dit komt onder meer doordat wereldwijd vooraanstaande sportdiëtisten sporters steeds vaker ‘gewone voeding’ adviseren. Zo heeft de Amerikaanse Collegiate & Professional Sports Dietitians Association (CPSDA) als stelregel dat 'whole foods' de beste brandstof zijn voor sport.

Producenten spelen in op deze ontwikkeling door nieuwe producten op de markt te brengen die het gemak en de vorm bieden van sportvoeding, maar zich baseren op ‘real food’. Zo is de 'Veloforte' reep afgeleid van het traditionele Italiaanse panforte, een broodspecialiteit vol noten en fruit. Een ander voorbeeld is de Clif Bar, naar verluid ontstaan tijdens een lange fietstocht in 1990 waarbij Gary Erickson tijdens zijn hongerklop geen enkele appetijtelijke energiereep kon vinden.

Vroeger aten sporters al ‘echte voeding’ tijdens het sporten, blijkt uit deze fotoreportage van de Giro d’Italia.
Nutrition Insight - Are ?real foods? the new sports nutrition trend?
  • Deel
Druk af