Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury de genomineerden geselecteerd. Vanaf 1 december kunnen consumenten hun favorieten kiezen.

Naast je groenten met spelletjes, ontwikkelde je twee andere producten. Welke zijn dat?
Phaedra Mensen: “Dat zijn doe-het-zelfpakketten en Slurp Soep. Met onze doe-het-zelfpakketten kan je kind zelf gezond aan de slag in de keuken. Dat is slim, want zelfgemaakt eten is nog lekkerder. In de vrolijke doos zitten ingrediënten, een kinderlijk eenvoudig recept met veel illustraties en een leuk eetspelletje.”

In de vrolijke doos zitten ingrediënten, een kinderlijk eenvoudig recept met veel illustraties en een leuk eetspelletje
“Spoony Slurp Soep is verse soep ‘to go’. Het is de manier om je kind met gemak 150 gram groenten te geven. Kids zijn dol op de vrolijke verpakking en de smaak. Die is zo vol en lekker, dat je niet eens door hebt dat we er 35% tot 55% minder zout in doen in vergelijking met andere tomatensoepen.”

Nvdr: in de Slurp soep zit 0,31 gram zout per 100 gram soep. In de verse tomatensoep van Jumbo zit met 0,70 gram per 100 gram meer dan dubbel zoveel zout. Albert Heijn verkoopt de kant-en-klare tomatensoep van Oma's soep als huismerk, daarin zit 0,83 gram zout per 100 gram. Spoony's claim van 35% tot 55% minder zout lijkt zelfs wat aan de bescheiden kant.


Waarom heb je deze producten ontwikkeld?
“De Slurp Soep is de groentevariant van het populaire ‘knijpfruit’. Het product is gericht op gemak voor ouders. De zakjes zijn in een handomdraai warm in heet water of magnetron en zijn ideaal voor onderweg of een druk moment thuis. Ook belangrijk: onze soepen zijn 100% puur, zonder toegevoegde suikers, e-nummers of andere rare dingen die we thuis ook niet in de soep doen.”

Ook belangrijk: onze soepen zijn 100% puur, zonder toegevoegde suikers, e-nummers of andere rare dingen die we thuis ook niet in de soep doen
“Het doe-het-zelfpakket is de kindervariant van de populaire maaltijdpakketten. Doordat alles bij elkaar in een pakket zit, hoef je niet meer zelf op zoek naar de ingrediënten. Dankzij het recept – dat echt voor kids gemaakt is – en het vrolijke eetspelletje, worden koken en eten een feestje. Kinderen vinden zelfgemaakt eten vaak lekkerder en zijn dan ook eerder geneigd nieuwe smaken te proeven. Daarnaast is het hartstikke leuk om samen met je kids te bakken en te koken. Dat blijkt ook uit populaire programma’s als Heel Holland Bakt kids, de CupCakeCup en MasterChef Junior. Ons pakket stimuleert tot het maken van gezonde dingen.

Wat was voor jou daarin de vonk?
“We leverden onze soepen aan buitenschoolse opvangen. Zij zijn enthousiast over de smaak van onze soepen en wilden deze in de vakantie graag zelf maken. Ze zochten naar een gezellige activiteit die ook gezond en educatief is. We zijn toen gestart met het leveren van ingrediënten en ons recept – in kindertaal – en met veel illustraties en groenteweetjes. Dit sloeg zó aan dat we besloten dit verder uit te breiden.”


“Voor de Slurp Soep ging dat anders. Een bakje soep is dé manier om knorrende kinderbuiken te vullen met veel groenten. Ook is het geschikt voor verschillende momenten van de dag: tijdens de lunch, als 4-uurtje of als voorgerecht. Maar als drukke ouder is het niet altijd handig om soep in een pan op te warmen en in een bord aan tafel te eten.”

“Daarom dachten we: waarom gebruiken we niet de vorm van het populaire en gemakkelijke ‘knijpfruit’, maar vervangen we de fruitpuree – die toch wel héél veel suikers bevat – door een groenten-variant? Toen de reacties van ons kidspanel ook nog eens onvoorstelbaar positief waren – zowel qua smaak als verpakking – wisten we dat we een topper bedacht hadden. Dat blijkt ook: het is één van de populairste producten in onze webshop.”

Spoony is een merk dat 100% missie-gedreven is. Wij willen kinderen meer, vaker en gevarieerder groenten laten eten
Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Retailers vinden het lastig dat we gekozen hebben voor verse producten. Daarmee is schapruimte krijgen lastiger: onze soep moet in de koeling en de doe-het-zelfpakketten hebben een korte houdbaarheid.”

“Spoony is een merk dat 100% missie-gedreven is. Wij willen kinderen meer, vaker en gevarieerder groenten laten eten. Dan moet je niet alles kapot steriliseren. Wij blijven er met een gestrekt idealistisch been in gaan en doen geen concessies op smaak of gezondheid. Soep moet smaken als soep die je zelf kookt en groentepizza’s moeten lekker vers zijn. Wellicht hebben we daardoor een langere aanvliegroute, maar onze overtuiging is dat smaak en gezondheid uiteindelijk overwint.”
Breng je stem uit

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Dit artikel afdrukken