Online eten bestellen van kant-en-klaar eten is booming. Het vanuit het Verenigd Koninkrijk opererende platform Just Eat blijkt één van de sterspelers. Het eerste halfjaar van 2014 liet een omzetstijging van 60% en een verdrievoudiging van de winst zien.

Vergelijkbaar maken
Sinds 2001 maakt Just Eat het mogelijk de menukaart van bezorgrestaurants in de buurt met elkaar te vergelijken. Frieten, pizza's en meer zogenaamde fastfoodartikelen zijn gemakkelijk vergelijkbaar. Daar kun je dus een succesvolle formule op bouwen. Restaurants doen er graag aan mee omdat ze gemakkelijk gevonden worden door consumenten. De kracht van Just Eat ligt in zijn bekendheid, zodat deelnemende restaurants graag 12% commissie per maaltijd en een vaste fee van € 300 aftikken.

Groei
In 2013 bestelden 9 miljoen mensen 40 miljoen afhaalmenu's bij 36.000 restaurants via Just Eat. In de eerste zes maanden van dit jaar behaalde het platform een omzet van 69,8 miljoen pond en kwam de winstmotor op stoom. Van een winst voor belastingen van 3,1 miljoen pond in 2013 steeg de verdienmotor tot 8,6 miljoen pond nu.

Dat meldt RetailDetail. Just Eat bedient 13 landen, onder meer België en Nederland. Vooralsnog zorgt het Verenigd Koninkrijk voor driekwart van de omzet en nagenoeg alle winst. Zodra meer massa wordt bereikt in andere markten, zal de winst van het onlineplatform verder sterk kunnen doorgroeien.
Dit artikel afdrukken