imageEindelijk een geluid: laten we trots wezen op onze producten. Wat volgt na kaas?

Er is veel vakkennis voor andere boerderijzuivelbereiders beschikbaar gekomen. Zij kunnen nu een aanbod creëren waarmee kaasspeciaalzaken hun assortiment met bijzondere kaas kunnen uitbreiden. Er is met name behoefte aan rauwmelkse kaas zoals wit-, rood- en blauwschimmelkazen. Dat blijkt uit de reacties van 25 kaasspeciaalzaken op een enquête bij de start van het project 'Ontwikkeling en afzet van nieuwe ambachtelijk bereide kaassoorten'. Het project leverde 9 nieuwe ambachtelijke boerderijkazen op, waarvan slechts één nieuwe witschimmelkaas. De laatste jaren komt het zelf verwerken van de melk op de boerderij steeds meer onder de druk te staan, onder andere vanwege de stijgende kosten. De 300 boerengezinnen in Nederland die zich hebben gespecialiseerd in het verwerken van de melk tot boerenkaas of andere boerderij-zuivel hebben te maken met tegenvallende resultaten. Om deze stagnerende winsten het hoofd te bieden zoeken de boerderijzuivelbereiders naar oplossingen. Een daarvan is het streven naar een betere opbrengstprijs voor het boerenproduct. Dat kan door nieuwe onderscheidende ambachtelijke bereide producten op te markt te introduceren.

Beschermde Oorsprong Benaming
Betty Koster van kaasspeciaalzaak l'Amuse in Santpoort stelt dat Nederland is achtergebleven in de promotie van kaas. 'Het is jammerlijk gesteld met de eigenwaarde. In het buitenland heeft de promotie van producten met een BOB-aanduiding - Beschermde Oorsprong Benaming - een grotere waarde dan hier. We kunnen nog zo veel gebruiken in ons assortiment. Van onze 400-500 soorten komen slechts 40 tot 50 kazen uit Nederland', zo vertelde ze.

Rauwmelkse kazen
Er is in de speciaalzaken met name behoefte aan rauwmelkse kaas zoals wit-, rood- en blauwschimmelkazen. Maar de stap naar rood-, wit- en blauwschimmelkazen is groot. Het zijn moeilijke risicovolle producten met hoge opstartkosten, een onzekere afzet, een kortere houdbaarheid, lastige distributie en er is minder kennis van productproblemen. Er komen echter meer van dergelijke initiatieven.


bron: Zuivelzicht met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken